Predică la Duminica lasatului sec de carne
( a Înfricoşatei Judecăţi )
Despre înfricoşata Judecată de apoi
( a Înfricoşatei Judecăţi )
Despre înfricoşata Judecată de apoi
Pentru ca noi toti trebuie sa ne infatisam inaintea Judecatii lui Hristos,
ca sa ia fiecare dupa cele ce a facut prin trup, ori bine, ori rau (II Corinteni 5, 10)
ca sa ia fiecare dupa cele ce a facut prin trup, ori bine, ori rau (II Corinteni 5, 10)
Astazi am auzit toti cei de fata cuvintele Mintuitorului nostru Iisus
Hristos despre venirea Sa la prea Infricosata Judecata de apoi. Sa
stiti ca nici un lucru de la intemeierea lumii si pina la sfirsitul
veacurilor nu este mai infricosat ca venirea Domnului la Judecata de
apoi. Nici ingerii nu pot sa ne spuna cu deamanuntul despre acea
preainfricosata venire a Domnului, cind va judeca toate neamurile
pamintului de la Adam si pina la sfirsitul lumii. Noi, fiind prea
neputinciosi si nepriceputi, nu vom putea vorbi despre acea negraita
spaima si infricosatoare venire a Domnului.
Dar din cele ce am auzit astazi in Sfinta Evanghelie si din cele ce
arata dumnezeiasca Scriptura, precum si din invataturile Sfintilor
Parinti despre Judecata zilei celei mari, vom insemna aici citeva
invataturi dupa a noastra slaba pricepere despre venirea Domnului la
Judecata de apoi. Si vom arata mai intii cu marturii din Sfinta
Scriptura, in ce chip va veni Domnul si care vor fi primele semne ale
venirii Lui. Primele semne care vor vesti venirea Domnului la Judecata
vor fi trimbitele cele ceresti. Acest adevar ni-l arata Mintuitorul,
zicind: Si va trimite pe ingerii Sai, cu sunet mare de trimbita
(Matei 24, 31). De aceea si Sfintul Prooroc Sofonie a numit ziua
Judecatii de apoi "ziua trimbitei si a strigarii" (Sofonie 1, 16).
Marele Apostol Pavel, despre invierea mortilor si glasul trimbitei
ceresti, zice: Deodata, intr-o clipeala de ochi, la trimbita cea de apoi; caci trimbita va suna si mortii vor invia nestricaciosi. Si in alt loc, aratind ca trimbitele vor insoti pe Domnul la Judecata, zice ca: Insusi Domnul, intru porunca, la glasul arhanghelului si intru trimbita lui Dumnezeu, se va pogori din cer (I Corinteni 15, 52-53; I Tesaloniceni 4, 16).
Sfintul Ierarh Grigorie Teologul, aratind taria glasului si puterea
acelor trimbite care vor anunta venirea Domnului, zice: "Infricosat este
glasul trimbitelor, la care se supun stihiile, care despica pietrele,
care vor deschide mormintele, care vor descoperi cele mai dedesubt, care
vor zdrobi si vor sfarima porti de arama si vor dezlega si vor risipi
legaturile mortii".
Al doilea semn, care se va arata dupa sunarea cea cu mare strigare a
trimbitelor, va fi invierea mortilor. Dar oare, fratii mei, in ce fel
vor fi trupurile dreptilor si ale pacatosilor la invierea cea de apoi?
Oare vor invia asa cum le punem noi in sicrie si in morminte? Nu, caci
mare deosebire vor avea trupurile oamenilor la invierea cea de apoi de
trupurile de acum. Trupurile dreptilor, in vremea Judecatii de apoi, vor
fi impodobite cu patru daruri alese: cu darul stralucirii, al usurimii,
al subtiratatii si al nepatimirii. Deci fiecare trup al celor drepti,
cu nemasurata raza ca soarele va straluci, dupa cum si Insusi Stapinul
si Mintuitorul nostru Iisus Hristos a zis: Atunci dreptii vor straluci ca soarele intru Imparatia Tatalui lor (Matei 13, 43).
Prea minunata va fi atunci acea usurime si lesne miscare a trupurilor
dreptilor incit sa poata umbla in fiecare parte a lumii dupa voia lor,
fiindca nici o intirziere nu le va pricinui lor greutatea. Aceasta o
arata si inteleptul Solomon care zice: Ca niste scintei care se lasa pe miriste asa vor fi
(Intelepciunea lui Solomon 3, 7) caci scinteile cind sunt purtate de
vint, pretutindeni cu mare usurinta se raspindesc. Trupurile dreptilor
vor avea si subtiratate, incit cu toata lesnirea sa poata trece prin
celelalte materii. Asa a trecut trupul Stapinului nostru Iisus Hristos
dupa inviere, prin acea piatra mare care zacea deasupra mormintului,
fara a rupe pecetile si a intrat prin usile incuiate in casa in care
erau ucenicii adunati de frica iudeilor, ca un duh preasubtire care nici
in ziduri nu se tine, nici in usi nu se impiedica.
Despre aceste patru daruri ale trupurilor inviate, Sfintul Apostol Pavel zice: Se seamana intru stricaciune, inviaza intru nestricaciune (I Corinteni 15, 42). Iata darul nepatimirii. Se seamana intru necinste, inviaza intru slava. Iata darul stralucirii. Se seamana intru slabiciune, inviaza intru putere. Iata darul usurimii. Se seamana trup firesc, inviaza trup duhovnicesc (I Corinteni 15, 43-44). Iata darul subtiratatii.
Sa aratam pe scurt si in ce fel vor fi trupurile inviate ale celor
pacatosi osinditi la munca vesnica. Mare va fi deosebirea trupurilor
celor pacatosi de trupurile luminate ale dreptilor si sfintilor lui
Dumnezeu. Fiindca in loc de stralucire, se vor imbraca cu adinc de
intuneric care va fi asemenea cu prea adincul intuneric al iadului. In
loc de frumusete, trupurile pacatosilor vor avea uriciune plina de
scirba. In locul usurimii trupurilor dreptilor, trupurile pacatosilor
vor fi prea grele si greu de miscat, ca sa nu urmeze cu osirdie
dumnezeiestile porunci. Caci singure trupurile acestea ale pacatosilor
vor fi spre munca vesnica si fara sfirsit.
Iubiti credinciosi,
Ce alte semne vor urma inaintea venirii Domnului la judecata? Citim
in Sfinta Evanghelie ca atunci se va arata pe cer semnul Fiului Omului
(Matei 24, 30), care, dupa intelesul Sfintilor Parinti este Crucea lui
Hristos pe care si-a dat duhul (Ioan 19, 30). Unii zic ca indata ce se
va arata Crucea pe cer, se va insemna cu acest semn fruntea tuturor
dreptilor (Apocalipsa 7, 3). Vazind semnul Sfintei Cruci pe cer, vor plinge toate neamurile pamintului
(Matei 24, 30). Dar pentru ce vor plinge la aratarea ei toate neamurile
pamintului? Vor plinge atunci toate popoarele pentru ca vor cunoaste al
cui este semnul Sfintei Cruci; vor plinge toti care nu au cinstit
Sfinta si de viata facatoare Cruce, altarul cel preasfintit cu Singele
lui Hristos si semnul venirii Lui. Ce vor zice atunci paginii,
necredinciosii si sectantii care n-au cinstit Sfinta Cruce si nu s-au
inchinat semnului Fiului Omului?
Dupa aratarea Sfintei Cruci pe cer, la infricosata Judecata va veni
Iisus Hristos intru slava si putere, cum spune in dumnezeiasca
Evanghelie: Si vor vedea pe Fiul Omului venind pe norii cerului, cu putere si cu slava multa (Matei 24, 30).
Iata si citeva prealuminate marturii care ne arata slava cea negraita
cu care va veni Domnul la infricosata Judecata. Sfintul prooroc David,
zice: Foc inaintea Lui va merge si cu vapaia va arde imprejur pe vrajmasii Lui (Psalm 49, 4). Si iarasi: Luminat-au
fulgerele Lui lumea, vazut-a si s-a cutremurat pamintul; muntii ca
ceara s-au topit de fata Domnului, de fata Domnului a tot pamintul;
vestit-au cerurile dreptatea Lui si au vazut toate popoarele slava Lui (Psalm 96, 4-6).
Iar marele prooroc Isaia, despre infricosata venire a Domnului, zice:
Caci Domnul vine in vapaie si carele Lui sunt ca o vijelie, ca sa
dezlantuie cu fierbinteala minia Lui si certarea Lui cu vapai de foc.
Domnul va judeca cu foc si cu sabie pe tot omul si multi vor fi cei care
vor cadea de bataia Domnului! (Isaia 66, 15-16). Iar linga
infricosatul scaun cel de vapaie al Domnului va sta Preasfinta si
Preacurata Nascatoare de Dumnezeu de-a dreapta tronului Preavesnicului
Imparat, dupa cum este scris: De fata a stat imparateasa de-a dreapta Ta... (Psalm 44, 11).
Inaintea Domnului vor merge arhanghelii cei mai intii statatori, iar
dupa acestia stapiniile, incepatoriile si inaintea lor Arhanghelul
Mihail, incins cu sabie de vapaie si stralucind ca un fulger si ca un
mai mare ostas al marelui Imparat. Apoi vor urma Apostolii, mucenicii,
ierarhii si multimea cea fara de numar a Ingerilor si Sfintilor, cu sabii cu doua taisuri in miinile lor, ca sa razbune pe neamuri si sa pedepseasca pe popoare (Psalm
149, 6-7). Oare cine va putea sa stea atunci inaintea Judecatorului
Celui Preainfricosator si nemitarnic?! Acestea le-a cugetat si Proorocul
Isaia, care zice: Intrati in crapaturile stincilor si va ascundeti in pulbere de la infricosata fata a Domnului si de la stralucirea slavei Lui (Isaia 2, 10).
Sfintul Evanghelist Matei spune urmatoarele despre venirea Domnului: Vor vedea pe Fiul Omului venind pe norii cerului cu putere si cu slava multa. Si iarasi zice: Cind va veni Fiul Omului intru slava Sa si toti sfintii ingeri cu El, atunci va sedea pe tronul slavei Sale (Matei 24, 30; 25, 31). Sfintul Evanghelist Luca, de asemenea Il arata venind pe nori cu putere si cu slava multa (Luca 21, 27).
Dupa cuvintul Sfintului Apostol Pavel, Judecata de apoi se va face in
vazduh, deasupra vaii lui Iosafat, unde vor fi adunate toate neamurile
si limbile, de la primul Adam pina la ultimul om. Apoi ii va desparti
pe unii de altii, precum desparte pastorul oile de capre. Si va pune
oile de-a dreapta Sa, iar caprele de-a stinga (Matei 25, 32-33). Dupa aceasta vesnica despartire a celor buni de cei rai, va incepe judecata cea mare.
Dar cine ne va piri atunci in fata Dreptului judecator? Insasi
faptele noastre rele pe care le-am facut si nu ne-am pocait. Apoi ne vor
osindi duhovicii, carora nu ne-am spovedit de toate pacatele, nici am
facut canon pentru ele. Apoi ne vor osindi ingerii care ne-au fost
pazitori de la botez, pe care nu i-am ascultat. Ne vor osindi si ingerii
care au scris toate faptele noastre din copilarie. Dar cel mai mare
piris care ne va piri si ne va cere pedeapsa si osinda vesnica de la
Dumnezeu in ziua cea mare a Judecatii de apoi, va fi diavolul pe care
noi acum il ascultam si facem voile lui si nu ne pocaim in fiecare zi de
cele ce facem.
Vai de noi! Ce vom face atunci daca ne va gasi moartea si judecata
nespovediti si nepocaiti? Ce ne va folosi atunci viata aceasta
amagitoare si trecatoare in care acum ne desfatam? Ca ne legam cu inima
de ea si de grijile veacului de acum, incit uitam de moartea care vine
si de osinda cea vesnica care ne asteapta in ziua cea mare a Judecatii
de apoi.
Vedeti, fratii mei, cum toti murim si nimeni din oameni nu
ramine pe acest pamint, oricine ar fi el. Vedeti ca cel ce moare, de
fata fiind noi, i se leaga limba, i se schimba ochii, ii tace gura, i se
opreste graiul, cind vede pe dumnezeiestii ingeri cum cheama sufletul
din trup! Atunci macar imparat de ar fi, macar sluga, macar stapinitor a
toata lumea, tot se cutremura, se tulbura, se inspaiminteaza, vazind
puteri infricosate, vazind chipuri straine, vazind fete aspre si
posomorite, vazind rinduielile ingeresti pe care niciodata nu le-a mai
vazut.
Atunci luind ingerii sufletul prin vazduh, il duc la judecata, intru
care stau incepatoriile, stapiniile si tiitorii de lume ai puterilor
celor potrivnice, pirisii nostri cei amari, vamesii cei cumpliti, si
luatorii de seama si ingerii in vazduh intimpinindu-l, cer seama si il
socotesc si ii aduc inainte pacatele lui si zapisele lui cele din
tinerete, cele din batrinete, cele de voie si cele fara de voie, cele
prin lucru, cele prin ginduri si cele prin aduceri aminte. Multa este
frica acolo, mare este cutremurul ticalosului suflet a-tunci, care
patimeste de la multimea milioanelor de diavoli.
Iubiti credinciosi,
Evanghelia Duminicii de azi este cea mai infricosatoare din tot
cursul anului, pentru ca ne vorbeste despre sfirsitul lumii care este
tot mai apropiat si de marea Judecata de apoi a tuturor oamenilor si a
ingerilor rai. Aceasta este a treia si ultima Duminica pregatitoare
pentru Sfintul si marele Post, pentru ca ne aduce aminte de sfirsitul
veacurilor, de Judecata, de osinda vesnica a pacatosilor si de
rasplatirea dreptilor in Imparatia Cerurilor. Cine va cugeta la toate
acestea, va trece cu folos curgerea Sfintului Post, se va impaca cu
aproapele sau, se va ruga mai mult, se va spovedi cu cainta de pacatele
sale si va primi cu mare evlavie Trupul si Singele Domnului nostru Iisus
Hristos. Iata folosul acestei Duminici.
Se cuvine sa ne amintim ca la Judecata de apoi, Dreptul Judecator va spune celor de-a dreapta Sa: Veniti,
binecuvintatii Parintelui Meu, mosteniti imparatia cea pregatita voua
de la intemeierea lumii, caci flamind am fost si Mi-ati dat sa maninc;
insetat am fost si Mi-ati dat sa beau; strain am fost si M-ati primit;
gol am fost si M-ati imbracat, bolnav am fost si M-ati cercetat; in
temnita am fost si ati venit la Mine... Adevarat zic voua, intrucit ati
facut unuia dintr-acestia ai mei prea mici, Mie Mi-ati facut (Matei 25, 34-40).
Vedeti, fratii mei, cita putere are la Dumnezeu milostenia si iubirea
aproapelui? Vedeti ca milostenia se lauda asupra judecatii? Vedeti ca
cine face milostenie la saracii suferinzi, atit materiala pentru trup,
cit si spirituala pentru suflet, acela se mintuieste cel mai usor?
Vedeti ca mai mare decit toate faptele bune este dragostea si fiica ei
milostenia? De aceea va indemn ca pe aceasta s-o iubiti, pe aceasta s-o
lucrati mai mult decit pe toate celelalte, mai ales in sfintele posturi,
si veti avea rasplata vesnica in ceruri.
Auziti ce zice Dreptul Judecator si celor zgirciti si rai de la stinga Sa, care nu fac milostenie in viata: Duceti-va de la Mine, blestematilor,
in focul cel vesnic, care este gatit diavolilor si ingerilor lui, caci
flamind am fost si nu Mi-ati dat sa maninc... (Matei 25, 41-45). Vedeti ce mare este pacatul lacomiei si al neiubirii de oameni.
Sa ne fereasca Dumnezeu de acest cumplit pacat. Iar noi sa incepem
Sfintul Post chiar de astazi, lasind sec de carne. Apoi sa ne impacam cu
toti ai nostri, sa postim, sa ne rugam si sa facem milostenie si orice
fapta buna, dupa putere.
De vom face asa, vom trece Postul Mare cu mult folos, vom ajunge cu
bine la Invierea Domnului, iar la Judecata de apoi vom auzi pe Hristos
zicindu-ne cu dulce glas: Veniti, binecuvintatii Parintelui Meu, mosteniti imparatia cea pregatita pentru voi de la intemeierea lumii. Amin.
Parintele Ilie Cleopa