Întâmpinarea Domnului, sărbătoarea sufletului ce întâlnește pe Dumnezeu.

Pe data de 2 februarie Biserica noastră drept-măritoare creștină sărbătorește un eveniment important din istoria mântuirii omenirii și anume întâmpinarea Domnului Iisus Hristos la templu de către dreptul Simeon. Mulți dintre creștinii noștri știu acest episod evocat în Sfânta Evanghelie (Luca II, 22-40), dar pentru cei care din diferite motive nu au aflat inserăm în continuare conținutul acestui pasaj.

În vremea aceea au adus părinții pe Iisus Pruncul la Ierusalim ca să-L pună înaintea Domnului, așa cum este scris în legea Domnului, că tot întâi-născutul de parte bărbătească va fi închinat Domnului; şi ca să dea jertfă, așa cum s-a zis în legea Domnului, o pereche de turturele sau doi pui de porumbel. Și iată, era în Ierusalim un om cu numele Simeon; şi omul acesta era drept şi temător de Dumnezeu, așteptând mângâierea lui Israel; şi Duhul Sfânt era peste el. Și i se vestise de către Duhul Sfânt că nu va vedea moartea până ce nu-L va vedea pe Hristosul Domnului. Și din îndemnul Duhului a venit la templu; şi când părinții L-au adus înlăuntru pe Pruncul Iisus, ca să facă pentru El după obiceiul legii, el L-a primit în brațele sale şi a binecuvântat pe Dumnezeu şi a zis: „Acum slobozește în pace pe robul Tău, Stăpâne, după cuvântul Tău, că văzură ochii mei mântuirea Ta pe care ai gătit-o înaintea feței tuturor popoarelor, Lumină spre descoperire neamurilor şi slavă poporului Tău Israel“. Iar tatăl şi mama Sa se mirau de cele ce se grăiau despre El. Și i-a binecuvântat Simeon şi i-a zis Mariei, mama Sa: „Iată, Acesta este pus spre căderea şi spre ridicarea multora din Israel şi spre semn de împotrivire – şi chiar prin sufletul tău va trece sabie – pentru ca gândurile din multe inimi să se descopere“. Și era şi Ana proorociţa, fiica lui Fanuel, din seminția lui Aşer; înaintată în zile multe, ea trăise cu bărbatul ei șapte ani după fecioria ei. Văduvă, până la optzeci şi patru de ani, ea nu se depărta de templu, noaptea şi ziua slujind în post şi rugăciuni. Și venind şi ea în chiar ceasul acela, Îi mulțumea lui Dumnezeu şi le grăia despre El tuturor celor ce așteptau mântuire în Ierusalim. Și când au săvârșit toate cele după legea Domnului, s-au întors în Galileea, în cetatea lor Nazaret. Iar Copilul creștea şi Se întărea cu duhul, plin de înțelepciune; şi harul lui Dumnezeu era peste El. ”



Pentru a înțelege mai bine importanța acestui eveniment trebuie să analizăm pe îndelete faptele petrecute înainte de acest episod cu aproximativ două sute cinzeci de ani.

În vremea regelui Ptolemeu al II-lea Philadelphus (n. 309 î.Hr. — d. 246 î.Hr.), care a fost rege al Egiptului ptolemeic între anii 283 î.Hr. și 246 î.Hr. , a fost dat un ordin al acestuia de a traduce din limba ebraică în limba greacă scrierile Pentateuhului, primele cinci cărți din Vechiul Testament denumit de către evrei Tora (Lege). Regele Ptolemeu al II-lea Philadelphus era un mare iubitor de carte. Acesta ca și tatăl său Ptolemeu I Soter întemeietorului Egiptului Ptolemeic a administrat și înmulțit colecțiile de cărți aflate în Biblioteca de la Alexandria înființată în anul 288 î.Hr. de către tatăl său.

Deci, a dat regele un ordin să se caute în Israel cei mai înțelepți oameni pentru a traduce cât mai exact aceste scrieri. Au fost aleși șaptezeci de cărturari înțelepți printre care se afla și dreptul Simeon, ca un iscusit cunoscător al vechilor scripturi și al limbii grecești. Fiecare traducător a primit pentru traducere câte o parte din Pentateuh, dreptului Simeon repartizându-i cartea lui Isaia.

Ajungând la capitolul șapte versetul paisprezece care spune: ”Pentru aceasta Domnul meu vă va da un semn: Iată, Fecioara va lua în pântece şi va naște fiu şi vor chema numele lui Emanuel. ”, dreptul Simeon a considerat că este imposibil ca o fecioară să nască și a tradus în loc de Fecioara cuvântul femeia. Peste noapte îngerul Domnului a modificat scrierea înlocuind femeia cu Fecioara. A doua zi dreptul Simeon a văzut că e tradus tot Fecioara și crezând că a uitat să traducă ”corect” a vrut să modifice din nou luând un cuțit să răzuiască papirusul pentru a scrie femeia. În acel moment îngerul Domnului i s-a arătat ținându-i mâna și i-a zis: "Nu fi necredincios față de cele scrise, şi a căror împlinire singur o vei vedea. Pentru că nu vei gusta moartea până ce nu vei vedea pe Cel ce se va naște din Curata Fecioară, Hristos Domnul". Înspăimântându-se de aceasta dreptul Simeon a lăsat traducerea corectă cu Fecioara și de atunci aștepta în fiecare zi în post și rugăciuni la ușa templului din Ierusalim să primească pe pruncul născut din fecioară pentru a-și da și el obștescul sfârșit.

Trecuseră deja peste două sute cincizeci de ani de chin, fiind foarte bătrân, vârsta lui fiind de trei sute șaizeci de ani, dar în fiecare zi el aștepta cu răbdare la ușa templului să vadă pe Mântuitorul Hristos – Emanuel pentru a trece la cele veșnice, după cuvântul Domnului.

Născându-se Mântuitorul Iisus Hristos din pururea Fecioara Maria și împlinindu-se patruzeci de zile de la naștere, conform rânduielii vechiului testament copilul de parte bărbătească trebuia dus la templu pentru a fi închinat Domnului și tăiat împrejur și pentru a duce jertfă ca ardere de tot două turturele sau doi porumbei. Dreptul Simeon fiind mânat de Duhul Sfânt a plecat dis de dimineață spre templu așteptând să vadă ce se întâmplă.

În momentul când a zărit că se apropie de poarta templului pe Maica Domnului, ținând în brațele sale pe Pruncul Iisus, a văzut slava lui Dumnezeu asupra lor, lumini îngerești și a auzit cântările acestora ce preamăreau pe Pruncul Sfânt. Dându-și seama că s-a întâlnit cu Emanuel cel promis, dreptul Simeon a primit în brațele sale pe prunc și privind spre cer a spus cu glas tare: ”Acum, slobozește pe robul Tău, Stăpâne, după cuvântul Tău, în pace, ca văzură ochii mei mântuirea Ta, pe care ai gătit-o înaintea feții tuturor popoarelor; lumină spre descoperirea neamurilor și slava poporului Tău, Israel" (Luca 2, 29-32). Iar Iosif și Maria se minunau de cele spuse de către Simeon privindu-l uimiți. Apoi, după ce i-a binecuvântat pe părinții pruncului, privind-o pe Fecioara Maria a spus: ”Iată, Acesta este pus spre căderea şi spre ridicarea multora din Israel şi ca un semn care va stârni împotriviri. Și prin sufletul tău va trece sabie, ca să se descopere gândurile din multe inimi.” Prin această proorocire a prevăzut durerea Maicii Domnului care i-a sfâșiat inima când L-a văzut pe fiul ei răstignit pe cruce, jertfindu-se pentru întreaga omenire.

Lângă dreptul Simeon se afla la ușa templului și proorociţa Ana, o femeie sfântă care își dedicase viața lui Dumnezeu stând în fiecare zi la templu și vorbind tuturor celor care veneau despre apropiata mântuire de sub asuprirea diavolului dată de Dumnezeu oamenilor. Era la optzeci și patru de ani, rămasă văduvă după șapte ani de la căsătorie, ne mai căsătorindu-se de atunci, ci dăruindu-și restul vieții lui Dumnezeu prin posturi și rugându-se noaptea și ziua ne depărtându-se de templu. Aceasta văzând la rândul ei pe Pruncul Iisus, lăuda pe Dumnezeu şi vorbea despre Prunc tuturor celor ce așteptau mântuire în Ierusalim.



Acest episod minunat din Sfânta Scriptură ne arată nouă celor de azi multe semnificații și învățături dumnezeiești. În primul rând trebuie subliniată răbdarea dreptului Simeon timp de peste două sute cincizeci de ani așteptând la ușa templului să vadă pe Cel promis de Dumnezeu spre mântuirea omenirii de sub asuprirea diavolilor. Cât chin, câtă suferință trebuie să suporte un om care trăiește în această lume o viață atât de lungă? Să suporte frigul a trei sute șaizeci de ierni, să suporte boli, suferințe, necazuri, tot felul de nedreptăți pe care un om le trăiește într-o viață pământească. Răbdarea lui Simeon este impresionantă, precum și faptul că a trăit atât de mult, după cuvântul Domnului, este ceva neobișnuit. Primirea în brațele sale a Pruncului Sfânt și proorocirea sa au fost ca o confirmare în fața oamenilor din partea acestui om sfânt că într-adevăr S-a născut Hristosul promis de Dumnezeu. Câtă dragoste de Dumnezeu a avut acest om de a avut atâta răbdare? Cât de mult a iubit el pe Dumnezeu? Vă dați seama? Un om obișnuit care ajunge la adânci bătrâneți, neputincios și poate bolnav poate ajunge să își dorească moartea și să se facă dușman al lui Dumnezeu blestemând, decât să se mai chinuie atât de mult. Dar Simeon nu a deznădăjduit, chiar dacă și lui îi era foarte greu la vârsta lui.

Tot așa și proorociţa Ana care a fost atât de credincioasă soțului ei și lui Dumnezeu, ne mai căsătorindu-se de tânără și trăind până la optzeci și patru de ani dedicându-și viața lui Dumnezeu în apropierea templului în rugăciuni noaptea și ziua, pentru lumea modernă de azi pare un lucru foarte neobișnuit. Cei doi sfinți pomeniți în evanghelia întâmpinării Domnului sunt deosebiți și avem multe de învățat de la ei. Pe data de 3 februarie biserica noastră ortodoxă sărbătorește pe acești drepți prin servicii religioase închinate lor.

Ce putem noi să învățăm din sărbătoarea Întâmpinării Domnului?

În primul rând trebuie să învățăm să cultivăm în noi dragostea de Dumnezeu și să ne dorim din tot sufletul ca și sufletele noastre să se întâlnească cu Hristos.

Chiar acum când citiți aceste rânduri să vă doriți din tot sufletul să vă întâlniți cu Dumnezeu. Să îl primiți în inimă să îl iubiți și să nu îl mai lăsați să plece. La Sfântul Botez v-ați întâlnit cu el primindu-l în inimile voastre. Dar noi oamenii păcătoși nu suntem conștienți de marea comoară pe care o avem în noi, în inima noastră unde sălășluiește Duhul Sfânt al lui Dumnezeu. Prin păcatele noastre îl îndepărtăm din inima noastră pe Duhul Sfânt și primim pe diavolul, acest duh necurat și dușman de moarte al omului. Să ne unim din nou cu Hristos prin Sfânta Împărtășanie și de acum înainte să avem grijă ca prin toate faptele, vorbele și gândurile noastre să nu îl mai alungăm pe Duhul Sfânt din inimile noastre. Să facem act de pocăință reală și sinceră spovedindu-ne la preoții noștri duhovnici care au puterea de a dezlega în cer păcatele noastre. Să trăim o viață sinceră cu noi înșine și cu cei din jurul nostru, fără minciună și ipocrizie. Să luptăm cu vrăjmașii noștri diavolii împotrivindu-ne tuturor îndemnurilor și ispitelor pe care ni le sugerează prin gânduri sau prin alți oameni.

Cel ce citești aceste rânduri, te-ai întâlnit vreo-dată cu Iisus, sau El stă și bate într-una la ușa inimii tale și tu nu îl auzi?

Ascultă cu atenție și vei auzi chemarea Lui. Deschide-i ușa inimii tale și primește-L ca pe un mare Împărat și Dumnezeu, fiind o onoare pentru tine că a venit să te viziteze. Primește-l și sechestrează-L, nu-I mai da drumul să plece rugându-l: ”Nu mai pleca Doamne de la mine, te rog din suflet stai cu mine să pot trece mai ușor prin viața aceasta grea și la sfârșit să mă primești și tu în Împărăția Ta, precum și eu te primesc acum în inima mea!”. Întâmpină-L asemenea dreptului Simeon la ușa templului inimii tale și bucură-te. Toate trupurile oamenilor vii din acest moment pot fi lăcașuri ale lui Dumnezeu, temple ale Duhului Sfânt, numai să vrea să îl primească în inimile lor. Din păcate El are și foarte mulți dușmani care nu îl primesc.

Ne putem face și noi dușmani ai lui Hristos prin faptul că îl ignorăm, chiar dacă nu îl urâm. Dacă ne este rușine cu El, dacă nu vrem să vorbim cu el prin rugăciune, dacă nu îl mărturisim cu curaj în fața oamenilor precum proorocița Ana ca pe Fiul lui Dumnezeu Tatăl, dacă nu mergem la casa Lui, la Sfânta Biserică să ne unim cu El chiar material prin Sfânta Împărtășanie, înseamnă că nu suntem ai Lui și ne facem prieteni demonilor care ne inspiră în viață.



Să ținem și noi strâns în brațele inimilor noastre pe Pruncul Sfânt Iisus și să ne rugăm în permanență Lui, noaptea și ziua, acasă, pe cale, la serviciu sau chiar și pe patul de boală zicând : ”Doamne Iisuse Hristoase, Fiul Lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine păcătosul/oasa”

Amin!

Gherasim Ogheru

EVANGHELIA ZILEI

Ajutati la construirea Catedralei Neamului

construimcatedrala.ro

Contor Web


Totalul afişărilor de pagină ultimele 7 zile

web site traffic statistics