De ce nu au voie femeile
in Sfantul Munte Athos?
Sfantul Munte Athos |
Avatonul este legea care
interzice femeilor a intra in Sfantul Munte Athos . "Avaton" inseamna
"neumblat", prin acest cuvant facandu-se referire la interdictia
femeilor de "a umbla" pe pamantul Sfantului Munte Athos. Avatonul
este actul care a permis locului sa ramana pana astazi unul sihastresc si
monahal, singurul de acest gen din intreaga lume. Avatonul este o un fel de
granita naturala a Sfantului Munte.
Calugarii athoniti au ales
locul, salbatic si neumblat, si tot ei au zidit manastirile si bisericile de pe
stanci. Calugarii au sfintit locul, cu rugaciunile si sangele lor, si tot
calugarii au hotarat, intr-un glas, ca "avaton-ul" sa ramana valid,
indiferent de legile si poftele lumii pagane.
Manastirea Frasinei |
O randuiala asemanatoare
mai pastreaza si alte manastiri ortodoxe din lume. Dintre acestea, le amintim
aici pe urmatoarele: Manastirea Frasinei , Romania; Manastirea Sfantul
Visarion - Dosikou, Grecia; Manastirea Sfantul Sava cel Sfintit, Israel.
Manastirile de la Meteora
aveau si ele acest "avaton", insa in anul 1948, acesta a fost anulat.
Dupa construirea unei sosele care faciliteaza accesul catre manastirile din
varful stancilor, turismul a inceput a devasta orice urma de sfintenie care mai
exista la Meteora. Astazi, manastirile de la Meteora au ajuns muzee,
"cimitire" ale autenticului monahism de odinioara. La manastirea
Marea Meteora vin anual circa un milion de turisti. Toate sarcinile din
complexele monahale au trecut in sarcina mirenilor angajati. Calugarii mai
coboara in biserica doar pentru slujba, dupa ce poarta se inchide si turistii
nu mai au voie sa intre in manastire.
Sfantul Munte este ales,
zidit si pastrat de calugari cu pretul vietii
Muntele Athos a fost
declarat loc sfant al calugarilor in urma decretului imparatului bizantin
Vasile I Macedoneanul, emis in secolul al IX-lea. De-a lungul anilor,
nenumarati calugari si-au jertfit viata spre a pazi Sfantul Munte, impotriva
piratilor si a paganilor, care au cautat sa pangareasca si sa distruga
locul.
Muntele Athos a inceput sa
fie un loc de retragere pentru calugari inca din timpul ultimelor persecutii
romane impotriva crestinilor, iar in anul 726 cand a fost dat primul edict
impotriva icoanelor si pana in anul 843, un insemnat numar de calugari de pe
intreg teritoriul bizantin a venit la Muntele Athos. Ei au dus aici acte,
documente, moaste, obiecte de arta, numeroase icoane. Din aceasta perioada au
inceput sa se zideascasi primele "lavre" athonite.
Pentru a-i pune la adapost
de diferitele pretentii ale locuitorilor din Peninsula Chalcidica, imparatul
Vasile I Macedoneanul, printr-un decret emis in anul 885, a oprit trecerea
ilegala peste Canalul Xerxes, declarand in mod oficial Athosul ca "loc al
calugarilor" si i-a scutit de plata oricarui fel de taxe catre Stat.
Aceasta masura a fost reconfirmata de Leon al VI-lea Filozoful, in anul 911, si
de Roman I Lecapenul, in anul 920, care le-au ingaduit sa-si agoniseascasi
bunuri personale.
Generalul Nichifor Focas
l-a ajutat foarte mult pe Sfantul Atanasie Athonitul, in punerea bazelor primei
mari manastiri athonite, anume Marea Lavra, in anul 963. Noua organizare
monahala a lui Atanasie se baza pe: impunerea stilului chinovial, oprirea
calugarilor de a poseda averi personale, interzicerea deosebirii dintre
calugarii greci si cei apartinand altor popoare, supunerea tuturor unui protos,
cu drepturi superioare fata de cele ale staretilor, oprirea intrarii pe
teritoriul Athosului a femeilor, organizarea comunitatii monahale in mod
independent fata de orice autoritate.
Toate aceste hotarari au
fost stabilite legal, in anul 970, cand imparatul Ioan I Tzmiskes aproba un
Tipikon, care urma sa aiba valabilitate pe intreg teritoriul Muntelui Athos.
Acest act a fost semnat de Sfantul Atanasie, alaturi de ceilalti 54 de
conducatori ai asezamintelor monahale athonite existente la acea vreme.
La granita dintre Muntele
Athos si Grecia se afla gard de sarma, care are din loc in loc panouri metalice
pe care este scris "avaton-ul", adica interdictia accesului femeilor
pe teritoriul republicii monahale. Acest act este semnat de toti marii stareti
ai manastirilor athonite de astazi. Pe intreaga insula nu se afla nici macar
animale de sex feminin, afara de gaini si pisici, cat si de pasarile salbatice.
Toti cei care au ajutat la
construirea Sfantului Munte, imparati ortodocsi si voievozi, greci si de alte
nationalitati, precum si patriarhi ecumenici, au dorit ca locul sa ramana sub
protectia Avatonului, lucru intarit de nenumarate hrisoave si sigilii.
Fiind intrebat un parinte,
de ce calugarii tin atat de mult la "avaton-ul" Sfantului Munte, a
raspuns, zicand: "Pentru ca iubesc femeile." Cine are urechi de
auzit, sa auda! In intreg Sfantul Munte nu am intalnit nici un parinte care sa
urasca femeile, ori care sa le dispretuiasca. Toti calugarii athoniti indeamna
familia spre fapte cuvioase si, cu multa dragoste, vorbesc despre mama si
despre sotie, despre sot, despre tata si despre copii.
Mai toti marii duhovnici
din Athos s-au facut parinti si sprijin crestinilor din lume, prin carti si
prin conferinte, prin spovedanie si povatuire. Pentru a ajunge mari duhovnici,
acesti parinti mult s-au folosit de linistea si "avaton-ul" Sfantului
Munte.
Originea traditionala a "avaton-ului" este
confirmata de legislatia in vigoare, mai precis de articolul 186 din Carta
Constitutionala a Muntelui Athos (1924), intrata in vigoare in anul 1926, prin
ratificarea de catre Statul Grec, prin decretul din 10/26 septembrie 1926.
Galla Placidia si mustrarea Maicii Domnului
"Antifonitria"
Antifonitria |
Icoana Maicii Domnului
numita "Antifonitria", adica "Impotriva Graitoarea", este
una dintre cele mai vechi icoane ale Maicii Domnului din Sfantul Munte Athos.
Icoana se pastreaza inca si astazi in Manastirea Vatoped, zugravita pe peretele
stang al pronaosului bisericii celei mari. Candele ard neincetat in fata
acestei icoane slab luminata de putina lumina ce intra printr-o mica
fereastra.
Aceasta icoana isi leaga
numele de fiica imparatului Teodosie cel Mare (379-395), numita Galla Placidia.
In anul 385, dupa moartea primei sotii, Plachila, praznuita ca sfanta in ziua
de 14 septembrie, imparatul Teodosie cel Mare s-a casatorit cu Galla. Din prima
casatorie, imparatul a avut trei copiii (Arcadie, Honorie si Pulcheria), iar
din a doua casatorie, el a mai avut o fiica, anume pe Galla Placidia, viitoarea
mama a imparatului Valentinian al III-lea.
Manastirea Vatoped a fost
intemeiata, potrivit traditiei locului, undeva pe la sfarsitul secolului al
IV-lea, de catre imparatul Teodosie I cel Mare. In anul 382, trecand cu corabia
de la Roma, spre Constantinopol, fiica imparatului, Galla Pacidia, a venit in
Sfantul Munte Athos, spre a vedea si ea ctitoria tatalui ei.
Vrand sa intre in biserica,
femeia a auzit o voce ca de tunet, zicandu-i dinspre icoana Maicii Domnului:
"Ramai pe loc si sa nu mai cutezi a veni aici, de acum inainte. Cum
indraznesti tu, o femeie, sa calci in acest loc?" Credincioasa fiind,
fiica imparatului s-a smerit si a plecat in graba din Sfantul Munte Athos. Din
dragoste si pocainta, femeia a ctitorit in incinta manastirii un paraclis,
inchinat Sfantului Mare Mucenic Dimitrie.
Cine doreste desfiintarea
"avaton-ului" ?
Desfiintarea
"avaton-ului" este dorita de toti cei cu viata lumeasca, avand o
minte axata pe turism secular si interese financiare. De asemenea, acest lucru
este dorit de toti aceia care urasc sau dispretuiesc Biserica Ortodoxa de
Rasarit, al carei Sfant Munte este "un varf de lance" in lupta cu
duhurile lumii si cu diavolul, care lucreaza in chip viclean, spre piederea cat
mai multora.
Desfiintarea
"avaton-ului" este ceruta insistent de catre miscarile feministe,
grupari de femei straine de dreapta credinta a Ortodoxiei si de orice cuviosie
a vietii. Acestea isi cer dreptul de a vizita si de "a umbla" pe
Sfantul Munte. Oare acesta sa fie singurul loc din lume pe care nu l-au
"vizitat", spre a suferi de pe urma "avaton-ului?! Oare daca
l-ar vizita si pe acesta, ar dobandi fericirea si odihna ?! Cate inselare
cuprinde inima acestor femei. Niciodata nu vor avea pace, odihna si
liniste.
Mai mult inca, nici una
dintre feministe nu isi doresc sa intre in Athos, pentru binecuvantari si
minuni, atata timp cat exista legaturi puternice aruncate asupra femeilor care
ar indrazni sa se atinga de Munte, ci mai ales din curiozitate si ambitie
psihica.
In ziua de 8 ianuarie 2008,
politia Sfantului Munte a dat afara din peninsula athonita un grup de femei si
barbati (in jur de 500 de persoane), care au incalcat interdictia pasirii
femeilor pe Sfantul Munte, avand drept scop o "profanare simbolica a
locului", dupa marturia lor, ca protest concret impotriva
"avaton-ului". Purtatoarea de cuvant a grupului, Kyriaki Malama, a
spus, ignorant: "Este vorba de un act simbolic, am incalcat
avatonul."
In ziua de 11 martie 2008,
conducerea athonita a trimis o scrisoare oficiala de protest la adresa
Patidului Parlamentar numit SIRIZA, adica "Uniunea Radicala de
Stanga", privind ambitiile acestuia de a anula "avaton-ul".
Partidul SIRIZA este cunoscut pentru pozitiile lui negative fata de
"privilegiile" Bisericii Ortodoxe in societatea greceasca.
Soula Panaretou,
responsabila a SYN, un mic partid de stanga, foarte progresist in ceea ce
priveste problemele religioase, hiper-sensibile in Grecia, declara:
"Muntele Athos este un anacronism in cadrul Uniunii Europene. Interdictia
privind accesul femeilor ar trebui ridicata."
Pana in anul 1953,
incalcarea "avaton-ului" nu era pedepsita in nici un fel de lege.
Dupa acest an, ca urmare a
debarcarii mai multor femei pe teritoriul Muntelui Athos, in timpul celui de-al
IX-lea Congres International de Studii Bizantine, care a avut loc in aprilie
1953, la Tesalonic, statul grec a luat masuri. Astfel, decretul-lege numarul
2623, din anul 1953, hotaraste ca incalcarea "avaton-ului" sa atraga
dupa sine o pedeapsa cu inchisoarea pentru o perioada cuprinsa intre doua luni
si un an.
Parintele Marie Simonpetridis |
Parintele Macarie
Simonopetritul, spune: "Prin anul 1960, existau deja previziuni, din
partea responsabililor politici, de a transforma manastirile in hoteluri, de a
face sosele asfaltate la standarde europene, de a transforma Muntele Athos
intr-un soi de muzeu bizantin si de a-i concentra pe toti monahii in una sau
doua manastiri, restul manastirilor urmand a fi transformate in
muzee."
Ministrul Culturii din
primul guvern socialist, actrita-politician Melina Mercouri (ministru intre
anii 1981-1989 si 1993-1994), a propus, cu ignoranta, "ca monahii athoniti
sa fie mutati la manastirile din Meteora si in alte cateva locuri, iar
manastirile sa fie transformate in hoteluri, caci trapezele s-ar potrivi
perfect pentru jocuri de noroc, iar chiliile ar oferi privelisti minunate
asupra marii". Propunerea acesteia a scandalizat opinia publica mondiala,
chiar si o seama de neortodocsi exprimandu-se impotriva.
Autonomia Sfantului Munte
si "ajutorul" dat de Uniunea Europeana
In perioada de ocupatie
otomana a Greciei, Sfantul Munte a scapat de desfiintarea
"avaton-ului", cat si de distrugere, prin plata anuala a unei sume
mari de bani. Autonomia Sfantului Munte a fost pastrata, in vremurile de mare incercare,
prin ajutorul tuturor crestinilor din lume. Romanii, alaturi se sarbi, bulgari
si rusi, au contribuit semnificativ la acest lucru.
In perioada anilor
1960-1970, Sfantul Munte Athos cunoaste o criza monahala fara precedent,
numarul vietuitorilor athoniti imputinandu-se dramatic. In aceasta vreme se
ajunsese chiar sa se vorbeasca despre transformarea Muntelui Sfant in statiune
turistica, iar a manastirilor in muzee, monahismul urmand a fi desfiintat, ori
extrem de limitat.
In anul 2002, numarul
calugarilor a ajuns la un total de 1610 de vietuitori. Astazi, numarul
calugarilor s-a inmultit, insa odata cu aceasta s-au inmultit si primejdiile ce
ameninta autonomia Sfantului Munte. Uniunea Europeana si Comisia Patrimoniului
Mondial UNESCO au alocat fonduri enorme pentru dezvoltarea drumurilor si a
cailor de acces spre manastiri, cat si pentru restaurarea manastirilor, a
frescelor si a tuturor dependintelor acestora.
Din pricina alocarii
acestor fonduri considerabile, majoritatea manastirilor athonite intreprind
lucrari intense si ample de constructie, reconstructie si restaurare. La mai
toate marile manastiri se pot zari macarale, schele si santiere (Marea Lavra,
Vatoped, Iviron, Xenofont, Dochiariu, Dionisiu, etc).
Potrivit unor calcule
periodice, numai pana in anul 1998, Uniunea Europeana a dat 23,4 milioane de
euro manastirilor din Sfantul Munte Athos, "pentru a-si conserva si
restaura cladirile si mostenirea culturala". Cand totul va fi restaurat si
rezidit cu bani veniti de la acestia, oare nu vor insista asupra anularii
autonomiei Sfantului Munte ?!
Aderarea Greciei la Uniunea
Europeana, in anul 1981, a facut Peninsula Athos eligibila pentru fondurile de
conservare ale Uniunii Europene. Cand a intrat in Uniunea Europeana insa,
Grecia a negociat si a obtinut un statut aparte pentru Sfantul Munte Athos,
anume dreptul Republicii Monahale Athonite de a-si pastra randuielile vechi de
secole, printre care se numara si "avaton-ul", adica interdictia ca
femeile sa intre pe teritoriul sau.
Statutul special al
republicii este mentionat in protocolul semnat intre Grecia si Uniunea
Europeana, la data de 6 noiembrie 1991, pentru intrarea in "spatiul
Schengen". De asemenea, in declaratia greceasca din anul 1997, este
reinnoit continutul declaratiei comune despre Sfantul Munte, declaratie anexata
Actului final al Tratatului de Accesiune a Greciei la Comunitatea Europeana, in
anul 1979.
Fondurile Europene pot face
insa mult rau Sfantului Munte Athos, deoarece nici un banut nu se da gratuit in
lumea aceasta, din partea necredinciosilor. Orice donatie poate ridica o
pretentie.
Drept urmare, continuarea
era fireasca. Astfel, la data de 15 ianuarie 2003, pretentia Parlamentului
European impotriva "avaton-ului" se concretizeaza in rezolutia cu
numarul A5-0451, din anul 2002, neobligatorie insa. "Parlamentul European
cere ridicarea interdictiei care impiedica accesul femeilor pe Muntele Athos
din Grecia, zona geografica de 400 de kilometri patrati, unde accesul acestora
este interzis in virtutea unei decizii luate in anul 1045, de catre calugarii
celor 20 de manastiri ale regiunii, decizie care violeaza astazi principiul
universal recunoscut al egalitatii genurilor, al non-discriminarii, ca si
legislatia comunitara asupra egalitatii, precum si dispozitiile relative la
libera circulatie a persoanelor in cadrul Uniunii Europene."
Presedinta
"Comitetului pentru Drepturi si Sanse Egale pentru Femei", din cadrul
Parlamentului European de la Strasbourg, anume grecoaica Anna Karamanou, lupta
aprig pentru desfiintarea avaton-ului. Astfel, la data de 21 ianuarie 2003, la
scurt timp dupa adoptarea rezolutiei Parlamentului European, ea a emis o
declaratie din care citam:
"Aceasta decizie (avatonul) a fost luata cu o
mie de ani in urma, in timpul perioadei intunecate a Evului Mediu in Europa si
reflecta conditiile sociale ale acelei ere. Astazi, egalitatea genurilor si
drepturile femeilor au fost acceptate si recunoscute universal. Prin urmare,
aceasta decizie nu mai poate fi legitima, deoarece este in dezacord nu numai cu
perceptia dominanta asupra drepturilor femeii, ci si cu religia crestina si
credinta insasi. Ma intreb, pe ce Evanghelie, pe ce dogma se intemeiaza aceasta
decizie, care interzice la jumatate din specia umana sa intre in Muntele
Athos?
In societatile democratice
nu pot exista tabu-uri. Respectul pentru traditie nu poate fi folosit ca alibi
pentru restrangerea drepturilor omului si impunerea de discriminari pe baza de
gen. Monahii athoniti trebuie sa-si reconsidere decizia care atribuie unuia
dintre genuri un privilegiu negat celuilalt, tratandu-l pe ultimul (propriile
lor mame) ca pe copiii unui Dumnezeu mai mic. Nici o traditie, nici un obicei
nu poate fi deasupra respectului pentru drepturile omului si demnitatii
umane.
Este demn de notat ca
Uniunea Europeana a finantat generos regiunea monahala a Muntelui Athos pentru
restaurarea si renovarea manastirilor si pastrarea comorilor culturale care
apartin atat barbatilor, cat si femeilor. Nu mai este necesar sa spunem ca
femeile platitoare de impozite din Europa au contribuit la aceste
fonduri."
Aceeasi femeie, Anna
Karamanou, deputata a Miscarii Socialiste Panelene Pasok, si fost euro-deputat,
care s-a situat in fruntea luptei duse la Strasbourg pentru ridicarea acestei
interdictii, spune: "Este o rusine sa stii ca pentru Muntele Athos se
acorda subventii de milioane de dolari pentru renovarea manastirilor, printre
contribuabili fiind si femei, care n-au totusi dreptul sa mearga in acele
locuri.”
La data de 4 septembrie
2003, din partea Parlamentului European a venit o noua rezolutie, cu numarul
A5-0281, care cere Guvernului Grec sa anuleze hotararea penala care impune o
pedeapsa cuprinsa intre doua luni si un an de inchisoare, pentru femeile care
incalca interdictia de a intra in Muntele Athos. Cu aceasta ocazie, se repeta
deci cererea ca interdictia asupra intrarii femeilor in Muntele Athos sa fie
ridicata.
Motivul invocat intotdeauna
de necredinciosi este urmatorul: democratia nu permite discriminarea intre
sexe. Un al doilea motiv este cel ridicat de feministele din Occident, care
spun ca, din moment ce contribuie si ele, alaturi de barbati, prin impozite
si taxe, la sprijinirea Sfantului Munte (prin fondurile alocate), si ele au
dreptul de a avea aceleasi beneficii precum barbatii.
Nimeni nu este impotriva
restaurarii si a repararii comorilor materiale din Sfantul Munte Athos, care
zac in paragina de atata multime de ani, ci impotriva duhului modernist
secular, care stinge flacara monahismului autentic. Finantarea lucrarilor de
catre Uniunea Europeana are o intentie ascunsa, anti-crestina, urmarea finala
fiind distrugerea autenticului duh monahal athonit.
Parintele Nicodimos,
secretar al Sfintei Comunitati, care administreaza republica monastica
athonita, spune: "Muntele Athos are o traditie de 1200 de ani, multumita
unui decret al Bizantului. Acest statut trebuie pastrat pentru
totdeauna".
Ce se va intampla daca
"avaton-ul" se va desfiinta ?
Parintii din Sfantul Munte,
spun intr-un glas: "Daca femeile intra aici, vine sfarsitul lumii. Asa
ne-au invatat batranii nostri, asa au profetit sfintii nostri, care erau
facatori de minuni, cuviosi, asceti sau nebuni pentru Hristos." Acest
lucru este marturisit de toti parintii athoniti contemporani.
Sfantul Nil Athonitul |
Sfantul Nil Athonitul,
vietuitor in Sfantul Munte Athos intre anii 1612-1692, vorbeste despre momentul
in care Maica Domnului va parasi Sfantul Munte Athos si nu il va mai ocroti,
anume in momentul pasirii pe Munte a femeilor, zicand: "Ascultati, o,
parinti, iata ca v-am spus propovaduirea lui Iona spre pilda, ca cel ce are
urechi de auzit sa auda si sa nu se intoarca catre altele, spre vatamarea
sufletului sau. Precum a deslusit acel filosof propovaduirea lui Iona, asa si
eu va spun: precum magnetul nu a lasat fierul, la inaltime de patru vanturi
lovindu-se, si apoi din pricina ruginei l-a lasat, si iarasi, dupa ce a fost
curatit, l-a ridicat magnetul, asa este Doamna noastra, de Dumnezeu
Nascatoarea, Acoperamantul binecredinciosilor, care a tinut Muntele acesta pana
in ziua de astazi, precum magnetul pe fier. Si daca magnetul, fiind lucru
neinsufletit, are atata putere, oare cata putere, tarie si indrazneala are
Doamna noastra de Dumnezeu Nascatoarea?! Singuri vedem cum tine Muntele acesta
cu atottiitoarea ei putere. Insa precum clatina vantul magnetul ca sa lase fierul,
asa se ridica asupra acestui Munte neamurile, si in tot chipul umbla sa-l
rapeasca din mainile Maicii Domnului, dar nu pot.
In sfarsit se va lasa din
mainile ei, nu din pricina slabiciunii ei, nici din puterea neamurilor, ci
numai pentru pacatele celor ce locuiesc intr-insul, pentru ca acestea s-au
facut ca o rugina inaintea Maicii Domnului. Ca, daca veti subtia gatlejul
vostru cu postul si veti usca trupul vostru, dar intre voi nu aveti dragoste si
unire, cu curatenia trupului vostru, nici un rod al dreptatii nu aveti."
Cand "avaton-ul"
va fi desfiintat, atunci vom sti ca pentru pacatele noastre si pentru putina
noastra rugaciune, Biserica Ortodoxa a fost lipsita de scumpul si nepretuitul
Sfant Munte Athos. Cand dragostea si rugaciunea se imputineaza, urmarile nu
intarzie niciodata sa apara, iar o lume lipsita de dragoste si rugaciune este o
lume in care paganii si necredinciosii, oameni trupesti si straini de orice
forma de vietuire duhovniceasca, fac ce vor, urmand poftelor trupului si setei
de putere.
Teodor Danalache