Vă prezentăm o lucrare a Pr. Evloghie Prisecaru editată de către Spudon Publishing Thessalonika - Greece în anul 2006 - "ALTFEL DESPRE CATOLICISM sau DIN ERORILE CATOLICISMULUI". În această lucrare sunt relevate diferenţele dintre catolicism şi ortodoxie precum şi puncte de vedere ale autorului în legătură cu erorile dogmatice ale credinţei catolice. Lucrarea va fi prezentată pe acest blog în mai multe părţi, urmând ca dumneavoastră să vă spuneţi părerea în mod civilizat la secţiunea comentarii care va ramane deschisă pentru această postare. Comentariile care contin limbaj ori expunere neadecvata, ofensatoare sau
calomnioasa, precum si comentariile care nu fac referire la subiectul
articolului respectiv nu vor fi afisate.
PARTEA a-Ia
Cuvant inainte
Despre
catolicism astăzi se poate spune ca este una dintre credinţele cele mai larg răspândite
pe
întinsul globului. Credinţa numită creştină pentru că propovaduieşte
lumii învăţătura Mântuitorului Iisus Hristos cuprinsă în Sfânta Scriptură.
Pentru majoritatea contemporanilor - creştini, păgâni, ori atei - a vorbi
despre Hristos, despre
cruce şi Evanghelie, pare suficient, pentru a
pretinde că urmezi învăţăturile mântuitoare, după care se conduce de veacuri Biserica. Oare aşa să fie?! Să ne
amintim, însă, că în veacurile primare ale
Bisericii mulţi vorbeau de Iisus Hristos
- precum în antichitate mulţi erau cei ce se raportau, în chip generic la Dumnezeu: gnostici (sec. I), montanisti sau pepuzieni (sec. II), arieni si
macedonieni (sec. III), nestorieni, apolinarişti,
eunomieni (sec. IV), monofiziţi (sec. V), origenişti (sec. VI), monotelişti
(sec. VII), iconoclaşti (sec. VIII) si mulţi alţii.
Toţi aceştia pentru învăţăturile
lor strâmbe, râtâcite, vătămătoare de suflet
au fost daţi anatemei de Sfinţii Părinţi
ai Bisericii. De ce? Pentru că unii învăţau
rău despre partea omenească a Mântuitorului,
alţii despre dumnezeirea Lui; unii
greşeau privitor la moartea lui Hristos, iar alţii privitor la învierea
Lui. La acestea, de-a lungul vremii, s-au adăugat
noi şi noi erezii, precum cele despre Sfânta Treime, despre Maica
Domnului, despre virtuţi, despre Înfricoşata
Judecată, despre viaţa veşnică şi aşa mai
departe.
Toţi, deşi
se numeau creştini, au fost alungaţi din Biserică, de Sfinţii Părinţi
pentru a nu molipsi poporul binecredincios, cu rătăcirile lor, spre pierzania
sufletului. Acestora, inca din secolele VIII-IX li s-au adăugat rătăcirile creştinilor din Apus, care până la acea vreme cugetau încă în chip
ortodox. Întru început aceştia prind a gândi nepotrivit
despre Persoanele Sfintei Treimi, vreme în care papii, încep totodata să
pretindă despotica supremaţie asupra Bisericii lui Hristos, pretinzând că sunt fără de păcat, adică
infailibili.
La acestea se
vor adăuga, în timp, noi rătăciri cu privire la mântuirea sufletului
(purgatoriul), naşterea Maicii Domnului (imaculata concepţie), culminând cu
aducerea în Biserică şi a noi obiceiuri precum: ,,liturghie" fără epicleză,
oprirea
preoţilor de la căsătorie (celibatul), ,,cumpărarea" iertării păcatelor
(indulgenţele), uciderea
păcătosului (inchiziţia) şi altele de felul acesta.
Astfel, creştinii din
Apus şi-au pierdut Ortodoxia şi o dată cu aceasta dreptul de a se mai numi creştini,
căci ereziile atrag asupra lor excluderea din Biserică, fiind anatemizaţi de
către toţi Sfinţii Părinţi. Acesta este începutul existenţei ,,Noii
Biserici", ,,Biserica catolică", născută din păcat, păcatul trufiei şi
al cugetării autonome, ,,Biserica" desprinsă de învăţăturile Sfinţilor Părinţi. Acum
debutează în lume ,,noul creştinism", ,,creştinismul" după om
care a lepădat osteneala crucii, constituindu-se într-o corporaţie lumească, mânată de ambiţii
politice, concretizându-se în întemeierea
statului autonom Vatican, stat ce va
rivaliza de-a lungul istoriei cu puterea
regilor şi a împăraţilor lumii. Acesta este ,,falsul creştinism", care prin duplicitate şi promiscuitate, prin
intrigi, teroare şi vărsări de sânge
va supune neamuri, va stăpâni, va impărăţi...
,,Creştinismul"
sabiei şi al ambiţiilor pământeşti, ,,creştinism" nicicând
practicat de Sfinţii Apostoli ai lui Hristos, ori de mucenicii şi cuvioşii
Bisericii universale. Astăzi acest ,,creştinism" îmbracă ,,haină nouă"
incluzând în recuzita prozelitismului papal o variată gamă de măşti ,,creştine"
precum: iubire, toleranţă, comuniune, pace, unitate, etc., terminologie cameleonică, ce învăluie minţile păstorilor Bisericii şi ale creştinilor de rând în plasa
politeismului ecumenist, de sorginte iudeo-masonică. Astfel, papii, cardinalii şi teologii Vaticanului, mânaţi de
o neostoită ,,dragoste" fac ,,sacrificii
peste sacrificii", făcând concesii chiar împotriva propriilor dogme şi convingeri - tuturor
,,bisericilor", cultelor şi confesiunilor ,,creştine", cât şi religiilor şi credinţelor mai mult sau mai puţin păgâne.
Nu sunt lăsaţi
deoparte nici ortodocşii, ci dimpotrivă, în strategia înglobării papale li
se rezervă acestora un loc de frunte. Pentru aceasta papii şi prelaţii
catolici laolaltă cu căpeteniile ,,bisericilor" şi ale cultelor şi
confesiunilor, împreună cu unii ierarhi ortodocşi au inaugurat cunoscutele întâlniri
la nivel înalt, practica adunărilor şi rugăciunilor în comun, alcătuirea
de ,,carte" ale ,,iubirii" si ,,comuniunii", înfiinţarea de institute
ecumenice, oferirea unor burse de studii pentru cunoaşterea şi promovarea
,,valorilor comune". Împotriva acestui prozelitism ,,blând", ,,domestic",
,,nevinovat" ce-şi strecoară cu abilitate veninul dulceag în
sufletele creştinilor, nimeni nu va putea lupta, decât alergând la învăţăturile Sfinţilor Părinţi.
Fără aceste învăţături
nu vom pricepe de fel în ce constă credinţa ortodoxă, de ce nu trebuie
să ne alipim noilor tendinţe, manifestate astăzi în Biserică, cine sunt
ereticii, ce se urmareste prin mijlocirea curentului ecumenist, şi mai ales
cui ne vom închina în cele din urmă, noi cei ce ne socotim creştini,
ucenici ai lui Hristos.
VA URMA