A fi sau a nu fi creștin ortodox?

Înmormântare vs. Incinerare

În ultima vreme asistăm la un circ mediatic de neimaginat cu privire la anumite aspecte legate de acțiunile sau neacțiunile Bisericii Ortodoxe Române, cu privire la unele chestiuni ce țin de cultul religios specific Bisericii noastre. Biserica este acuzată că este învechită, obtuză, că a rămas ca în evul mediu neținând pasul cu vremurile actuale.
 
Ceea ce trebuie să știe respectabilii critici este faptul că biserica ortodoxă nu își impune regulile și credința în niciun fel asupra oamenilor. Ba mai mult decât atât în biserica noastră nu există un act oficial de excomunicare, de eliminare din rândurile membrilor bisericii a niciunei persoane pentru anumite încălcări ale credinței noastre stabilite prin dogme și legi bisericești. Dumnezeu ne cheamă în permanență să ne întoarcem la El ca fiul cel risipitor din Evanghelie, iertându-ne de fiecare dată când facem act real și nefățarnic de pocăință prin taina spovedaniei, repunându-ne din nou în drepturile noastre de fii ai lui Dumnezeu și membrii ai Bisericii lui.
 
Aceste critici apar din partea unor oameni botezați în pruncie ca și creștini ortodocși, dar o dată cu înaintarea în vârstă, viața lor nu s-a ghidat după regulile Bisericii în care au fost botezați, ci după legile firești ale trupului. Prin aceasta respectivele persoane s-au separat singure de comuniunea membrilor bisericii trăind după reguli proprii și înstrăinați de ortodoxie. Este practic o auto-excomunicare din proprie voință, chiar dacă ei consideră în continuare că sunt ”creștini ortodocși”. Modul lor de viață și faptele lor contravin rânduielilor membrilor bisericii ortodoxe și deci nu sunt ortodocși. A trăi în comuniune în cadrul bisericii ortodoxe presupune respectarea legilor dumnezeiești lăsate în scrierile Sfintei Scripturi, a respecta hotărârile și canoanele (legile) bisericești stabilite de cele șapte Sinoade (Congrese) Ecumenice de dinainte de marea schismă a apusului și tot o dată de a respecta toate hotărârile și canoanele stabilite în cadrul Sfintelor Sinoade ale bisericilor autocefale cu rang de Patriarhie, cum este și Biserica Ortodoxă Română.
De asemenea toate învățăturile și scrierile lăsate de mari duhovnici și părinți ai bisericii noastre, inspirați de înțelepciunea insuflată de Sfântul Duh revărsat asupra lor de Dumnezeu Tatăl, trebuie să fie pentru creștinii ortodocși repere și direcții de urmat pe drumul lung al vieții, având drept țel final dobândirea vieții veșnice alături de Sfânta Treime și toate puterile cerești, prin trecerea de la această viață spre viața veșnică prin porțile morții.
 
Deci, cine nu respectă modul de viață impus de canoanele bisericii nu se mai poate numi ortodox după faptă ci doar cu numele, neavând nici-un drept să critice sau mai mult să condamne hotărârile Bisericii, având doar o singură alegere și anume ori renunță la statutul de membru al Bisericii Ortodoxe în general, ori revine la credința ortodoxă respectând regulile și pe ceilalți membrii ai biserici care respectă și acceptă condițiile puse de această instituție divino-umană, trăind în comuniune euharistică. Numai înstrăinarea de Biserică poate duce la pierderea identității de creștin ortodox și deci implicit la rătăciri ale cărărilor pe care mergem în viață, unde punctul final după moarte nu sunt brațele deschise ale lui Hristos care ne așteaptă la El cu drag, ci hăul adânc și fierbinte al iadului care poate fi și o ușă a unui crematoriu.

Biserica Ortodoxă, ca instituție divino-umană, este compusă din clerici și mireni.
Nu trebuie făcută distincție între aceste două componente, cum greșit este mediatizată noțiunea de Biserică atunci când se referă doar la clerici. Nu se poate păstor fără turmă cum nu se poate nici turmă fără păstor. Biserica suntem noi toți ca mădulare vii ale trupului lui Hristos. Că suntem clerici sau mireni, toți suntem mădulare vii ale lui Hristos. Chiar dacă unul dintre noi moare, trupul acestuia, ca mădular creat de Hristos în pântecele mamelor noastre, nu trebuie distrus prin incinerare. Nu avem dreptul să distrugem propriul corp după moarte deoarece nu suntem noi stăpân pe el, ci Hristos. El l-a creat în procesul maternității. Iar trupul creat din pământ trebuie înapoiat pământului. Acesta ne este un înveliș material vremelnic al sufletului de care ne folosim în timpul vieții pământești și de care trebuie să avem grijă pe parcursul vieții, ca de un dar al lui Hristos, iar la moarte să-l înapoiem pământului așteptând Învierea cea de apoi, după cum credem și mărturisim, când trupul va învia. Trupul înviat la judecata de apoi va fi desăvârșit precum trupul lui Adam și al Evei dinainte de căderea în păcat, după cum scrie în Sfânta Scriptură:
Așa este şi învierea morților: Se seamănă (trupul) întru stricăciune, înviază întru nestricăciune;
Se seamănă întru necinste, înviază întru slavă, se seamănă întru slăbiciune, înviază întru putere;
Se seamănă trup firesc, înviază trup duhovnicesc. Dacă este trup firesc, este şi trup duhovnicesc.
Precum şi este scris: "Făcutu-s-a omul cel dintâi, Adam, cu suflet viu; iar Adam cel de pe urmă cu duh dătător de viață"” (1Cor. XV; 42-45)
De aici tragem concluzia că omul decedat așteaptă cu trupul învierea cea de apoi, aidoma unui somn lung, când sufletul se va reîntoarce în trupul recompus din elementele materiei descompuse în mormânt, din rămășițele materiale ale trupului îngropat. De aceea biserica noastră le spune celor decedați ”adormiți”, adică doarme până va învia, după cum a spus Iisus Hristos în casa lui Iair când fiica acestuia de doisprezece ani abia murise: "Nu plângeți; n-a murit, ci doarme” (Luca: 8,52)
Cum poți decide să arzi pe cineva care doarme așteptând învierea?
Nici chiar tu nu te poți condamna cu trupul la ardere după ce mori, din propria ta dorință de a fi incinerat, fiind asemenea unui act sinucigaș îndreptat doar asupra trupului, despărțit de suflet. Nu ai dreptul să distrugi ceea ce nu este al tău. Trupurile nu sunt ale noastre, ci sunt mădulare (organe) ale trupului lui Hristos reprezentat de Biserica lui drept măritoare creștină. Este un act îndreptat fățiș împotriva lui Hristos și deci, nu te mai poți numi creștin ci dușman al Lui Hristos, anticreștin, antihrist.
Din această cauză Biserica nu va acorda niciodată asistență religioasă prin clericii săi celor care se sinucid (distrugere din proprie voință sufletească și trupească), celor care doresc să fie incinerați după moarte (distrugere din proprie inițiativă doar trupească), ateismul (cei care se sinucid doar sufletește lepădându-se de Hristos), celor care îmbrățișează idei ca eutanasia, etc. Sunt probleme delicate de bio-etică pe care Biserica le tratează cu foarte mare atenție, învățând pe creștini că suntem vremelnici și chiriași în această lume materială trecătoare.
Omul cât trăiește în viața pământească trebuie să poarte respect trupului, dar nu un respect măgulitor de ațâțare a poftelor, ci de purificare a lui, de trăire alături de suflet după legile creștine. La judecată vom da socoteală atât cu trupul cât și cu sufletul pentru faptele noastre. Deci respectul și cinstea cuvenită trupului trebuiesc date și după adormire în Domnul, prin înmormântarea acestuia cu stimă și respect, returnând pământului trupul care ne-a fost împrumutat. Legile firești ale Lui Dumnezeu va descompune trupul în elemente primordiale, în pământ, dar acel pământ se va recompune la loc la Înviere. Prin arderea acestui trup, sunt distruse legăturile și identitatea materială personală, va fi distrusă legătura interpersonală dintre materie și suflet, pierzându-se identitatea atomilor cenușii, mai ales dacă se va împrăștia cenușa în văzduh după cum doresc unii sau alții cu limbă de moarte. Bineînțeles că la înviere vor căpăta trupuri și cei incinerați dar păcatul distrugerii trupului lor prin ardere din propria lor voință îi va condamna la arderea lor în continuare împreună cu îngerii căzuți în Iadul cel veșnic. Sunt oameni care au murit în incendii, în războaie sau alte accidente și care au fost carbonizați. Dar trupurile acestora au fost carbonizate fără voia lor, deci nu se fac vinovați de actul fățiș împotriva arderii trupului creat de Hristos, de păcatul acesta înfiorător și barbar tot o dată. E un lucru barbar și de asemenea crud să arzi de tot un trup omenesc, chiar și al unui animal. Dar cred că dacă s-ar arde trupurile animalelor moarte la crematoriu s-ar face emisiuni despre barbarismul celor care în loc să îngroape cadavrele le ard în cuptoare încinse.  
Destul că familia este îndurerată de despărțirea temporară de apropiații lor care dispar dintre ei. Cât de crud ar mai fi pentru ei să mai și vadă trupul celui drag arzând într-un cuptor.
Câtă barbarie, câtă cruzime!
Să nu ai unde să mai vorbești cu rămășițele pământești ale celor dispăruți dintre noi, să nu ai unde depune o floare și o lacrimă în rugile noastre pentru cei adormiți, rugându-ne pentru iertarea păcatelor lor de către Hristos.

Ca o concluzie a acestui articol putem spune că problema principală a societății actuale este depărtarea oamenilor de Dumnezeu, iar referindu-ne la Biserica Ortodoxă sunt foarte mulți membrii botezați, covârșitor de mulți, care nu mai respectă regulile Bisericii. Aceștia nu participă în comuniune cu ceilalți la serviciile religioase și la rugăciunile în comun din lăcașurile de cult. Nu se pocăiesc de faptele lor prin Taina Sfintei Spovedanii, nu se unesc cu Hristos prin Taina Euharistiei, nu încearcă să înțeleagă tainele credinței noastre, trăind după regulile trupului. Sunt oameni lumești după cum îi numește tradiția ortodoxă, nepunând preț pe valoarea sufletului și curățirea lui de patimi și păcate, pentru a deveni și oameni spirituali (duhovnicești). Oi pierdute pe care Hristos le caută și pentru care plânge.  Aceștia din ignoranță și neștiință păcătuiesc de moarte împotriva Duhului Sfânt care ne vorbește prin Biserică și prin legile impuse de aceasta, îndreptându-se cu dispreț și chiar cu ură spre conducerea Biserici dar și împotriva noastră, a celor ce iubim și respectăm Biserica lui Hristos.

Deci, noi care citim aceste rânduri cum suntem? Ortodocși sau...nu?

Cu dragoste creștinească,

Gherasim Ogheru


EVANGHELIA ZILEI

Ajutati la construirea Catedralei Neamului

construimcatedrala.ro

Contor Web


Totalul afişărilor de pagină ultimele 7 zile

web site traffic statistics