(a Înfricoșatei Judecăți) Despre înfricoșata Judecată de apoi
Pentru că noi toţi trebuie să ne înfățișam înaintea Judecății lui Hristos, ca să ia fiecare după cele ce a făcut prin trup, ori bine, ori rău (II Corinteni 5, 10)
Pentru că noi toţi trebuie să ne înfățișam înaintea Judecății lui Hristos, ca să ia fiecare după cele ce a făcut prin trup, ori bine, ori rău (II Corinteni 5, 10)
Astăzi am auzit toți cei de față cuvintele Mântuitorului nostru Iisus Hristos despre venirea Sa la
prea Înfricoșata Judecată de apoi. Să știți că nici un lucru de la
întemeierea lumii și până la sfârșitul veacurilor nu este mai înfricoșat
ca venirea Domnului la Judecata de apoi. Nici îngerii nu pot să ne
spună cu de-amănuntul despre acea prea înfricoșată venire a Domnului, când
va judeca toate neamurile pământului de la Adam și până la sfârșitul
lumii. Noi, fiind prea neputincioși și nepricepuți, nu vom putea vorbi
despre acea negrăită spaimă și înfricoșătoare venire a Domnului.
Dar din cele ce am auzit astăzi în Sfânta Evanghelie și din cele ce arată dumnezeieasca Scriptură, precum și din învățăturile Sfinţilor Părinți despre Judecata zilei celei mari, vom însemna aici câteva învățături după a noastră slabă pricepere despre venirea Domnului la Judecata de apoi. Şi vom arăta mai întâi cu mărturii din Sfânta Scriptură, în ce chip va veni Domnul și care vor fi primele semne ale venirii Lui. Primele semne care vor vesti venirea Domnului la Judecată vor fi trâmbițele cele cerești. Acest adevăr ni-l arată Mântuitorul, zicând: Şi va trimite pe îngerii Săi, cu sunet mare de trâmbița (Matei 24, 31). De aceea și Sfântul Prooroc Sofonie a numit ziua Judecății de apoi "ziua trâmbiței și a strigării" (Sofonie 1, 16). Marele Apostol Pavel, despre învierea morților și glasul trâmbiței cerești, zice: Deodată, într-o clipeală de ochi, la trâmbița cea de apoi; căci trâmbița va suna și morții vor învia nestricăcioşi. Şi în alt loc, arătând că trâmbițele vor însoți pe Domnul la Judecată, zice că: Însuși Domnul, întru poruncă, la glasul arhanghelului și întru trâmbița lui Dumnezeu, se va pogorî din cer (I Corinteni 15, 52-53; I Tesaloniceni 4, 16).
Sfântul Ierarh Grigorie Teologul, arătând tăria glasului și puterea acelor trâmbițe care vor anunța venirea Domnului, zice: "Înfricoșat este glasul trâmbițelor, la care se supun stihiile, care despică pietrele, care vor deschide mormintele, care vor descoperi cele mai dedesubt, care vor zdrobi și vor sfărâma porți de aramă și vor dezlega și vor risipi legăturile morții".
Al doilea semn, care se va arăta după sunarea cea cu mare strigare a trâmbițelor, va fi învierea morților. Dar oare, frații mei, în ce fel
vor fi trupurile drepților și ale păcătoșilor la învierea cea de apoi?
Oare vor învia așa cum le punem noi în sicrie și în morminte? Nu, căci
mare deosebire vor avea trupurile oamenilor la învierea cea de apoi de
trupurile de acum. Trupurile drepților, în vremea Judecății de apoi, vor
fi împodobite cu patru daruri alese: cu darul strălucirii, al ușurimii,
al subţirătăţii și al nepătimirii. Deci fiecare trup al celor drepți,
cu nemăsurată rază ca soarele va străluci, după cum și Însuși Stăpânul și Mântuitorul nostru Iisus Hristos a zis: Atunci drepții vor străluci ca soarele întru Împărăția Tatălui lor (Matei 13, 43).
Prea minunată va fi atunci acea ușurime și lesne mișcare a trupurilor drepților încât să poată umbla în fiecare parte a lumii după voia lor,
fiindcă nici o întârziere nu le va pricinui lor greutatea. Aceasta o
arată și înțeleptul Solomon care zice: Ca niște scântei care se lasă pe miriște așa vor fi
(Înțelepciunea lui Solomon 3, 7) căci scânteile când sunt purtate de vânt, pretutindeni cu mare ușurință se răspândesc. Trupurile drepților
vor avea și subţirătate, încât cu toată înlesnirea să poată trece prin
celelalte materii. Aşa a trecut trupul Stăpânului nostru Iisus Hristos
după înviere, prin acea piatră mare care zăcea deasupra mormântului,
fără a rupe peceţile și a intrat prin ușile încuiate în casa în care
erau ucenicii adunați de frica iudeilor, ca un duh preasubţire care nici
în ziduri nu se ține, nici în uși nu se împiedică.
Despre aceste patru daruri ale trupurilor înviate, Sfântul Apostol Pavel zice: Se seamănă întru stricăciune, înviază întru nestricăciune (I Corinteni 15, 42). Iată darul nepătimirii. Se seamănă întru necinste, înviază întru slavă. Iată darul strălucirii. Se seamănă întru slăbiciune, înviază întru putere. Iată darul ușurimii. Se seamănă trup firesc, înviază trup duhovnicesc (I Corinteni 15, 43-44). Iată darul subţirătăţii.
Să arătăm pe scurt şi în ce fel vor fi trupurile înviate ale celor păcătoși osândiți la muncă veșnică. Mare va fi deosebirea trupurilor celor păcătoși de trupurile luminate ale drepților şi sfinţilor lui Dumnezeu. Fiindcă în loc de strălucire, se vor îmbrăca cu adânc de întuneric care va fi asemenea cu prea adâncul întuneric al iadului. În loc de frumusețe, trupurile păcătoșilor vor avea urâciune plină de scârbă. În locul ușurimii trupurilor drepților, trupurile păcătoșilor vor fi prea grele şi greu de mișcat, ca să nu urmeze cu osârdie dumnezeieştile porunci. Căci singure trupurile acestea ale păcătoșilor vor fi spre muncă veșnică şi fără sfârșit.
Iubiți credincioși,
Ce alte semne vor urma înaintea venirii Domnului la judecată? Citim
în Sfânta Evanghelie că atunci se va arăta pe cer semnul Fiului Omului
(Matei 24, 30), care, după înțelesul Sfinţilor Părinți este Crucea lui
Hristos pe care şi-a dat duhul (Ioan 19, 30). Unii zic că îndată ce se
va arăta Crucea pe cer, se va însemna cu acest semn fruntea tuturor drepților (Apocalipsa 7, 3). Văzând semnul Sfintei Cruci pe cer, vor plânge toate neamurile pământului
(Matei 24, 30). Dar pentru ce vor plânge la arătarea ei toate neamurile pământului? Vor plânge atunci toate popoarele pentru că vor cunoaște al
cui este semnul Sfintei Cruci; vor plânge toți care nu au cinstit Sfânta şi de viață făcătoare Cruce, altarul cel preasfințit cu Sângele
lui Hristos şi semnul venirii Lui. Ce vor zice atunci păgânii, necredincioșii şi sectanții care n-au cinstit Sfânta Cruce şi nu s-au
închinat semnului Fiului Omului?
După arătarea Sfintei Cruci pe cer, la înfricoșata Judecată va veni
Iisus Hristos întru slavă şi putere, cum spune în dumnezeieasca
Evanghelie: Şi vor vedea pe Fiul Omului venind pe norii cerului, cu putere şi cu slavă multă (Matei 24, 30).
Iată şi câteva prealuminate mărturii care ne arată slava cea negrăită
cu care va veni Domnul la înfricoșata Judecată. Sfântul prooroc David,
zice: Foc înaintea Lui va merge şi cu văpaia va arde împrejur pe vrăjmașii Lui (Psalm 49, 4). Şi iarăși: Luminat-au
fulgerele Lui lumea, văzut-a şi s-a cutremurat pământul; munții ca
ceara s-au topit de fața Domnului, de faţa Domnului a tot pământul;
vestit-au cerurile dreptatea Lui şi au văzut toate popoarele slava Lui (Psalm 96, 4-6).
Iar marele prooroc Isaia, despre înfricoșata venire a Domnului, zice:
Căci Domnul vine în văpaie şi carele Lui sunt ca o vijelie, ca să dezlănțuie cu fierbințeală mânia Lui şi certarea Lui cu văpăi de foc.
Domnul va judeca cu foc şi cu sabie pe tot omul şi mulți vor fi cei care
vor cădea de bătaia Domnului! (Isaia 66, 15-16). Iar lângă înfricoșatul scaun cel de văpaie al Domnului va sta Preasfânta şi
Preacurata Născătoare de Dumnezeu de-a dreapta tronului Preaveşnicului
Împărat, după cum este scris: De fată a stat împărăteasa de-a dreapta Ta... (Psalm 44, 11).
Înaintea Domnului vor merge arhanghelii cei mai întâi stătători, iar
după aceștia stăpîniile, începătoriile şi înaintea lor Arhanghelul
Mihail, încins cu sabie de văpaie şi strălucind ca un fulger şi ca un
mai mare ostaș al marelui Împărat. Apoi vor urma Apostolii, mucenicii,
ierarhii şi mulțimea cea fără de număr a Îngerilor şi Sfinţilor, cu săbii cu două tăișuri în mâinile lor, ca să răzbune pe neamuri şi să pedepsească pe popoare (Psalm
149, 6-7). Oare cine va putea să stea atunci înaintea Judecătorului
Celui Preaînfricoşător şi nemitarnic?! Acestea le-a cugetat şi Proorocul
Isaia, care zice: Intrați în crăpăturile stâncilor şi vă ascundeți în pulbere de la înfricoșata față a Domnului şi de la strălucirea slavei Lui (Isaia 2, 10).
Sfântul Evanghelist Matei spune următoarele despre venirea Domnului: Vor vedea pe Fiul Omului venind pe norii cerului cu putere şi cu slavă multă. Şi iarăși zice: Când va veni Fiul Omului întru slava Sa şi toți sfinții îngeri cu El, atunci va ședea pe tronul slavei Sale (Matei 24, 30; 25, 31). Sfântul Evanghelist Luca, de asemenea Îl arată venind pe nori cu putere şi cu slavă multă (Luca 21, 27).
După cuvântul Sfântului Apostol Pavel, Judecata de apoi se va face în
văzduh, deasupra văii lui Iosafat, unde vor fi adunate toate neamurile
şi limbile, de la primul Adam până la ultimul om. Apoi îi va despărți
pe unii de alții, precum desparte păstorul oile de capre. Şi va pune
oile de-a dreapta Sa, iar caprele de-a stânga (Matei 25, 32-33). După această veșnică despărțire a celor buni de cei răi, va începe judecata cea mare.
Dar cine ne va pârâ atunci în fața Dreptului judecător? Însăși
faptele noastre rele pe care le-am făcut şi nu ne-am pocăit. Apoi ne vor osândi duhovnicii, cărora nu ne-am spovedit de toate păcatele, nici am
făcut canon pentru ele. Apoi ne vor osândi îngerii care ne-au fost
păzitori de la botez, pe care nu i-am ascultat. Ne vor osândi şi îngerii
care au scris toate faptele noastre din copilărie. Dar cel mai mare pârâș care ne va pârâ şi ne va cere pedeapsă şi osânda veșnică de la
Dumnezeu în ziua cea mare a Judecății de apoi, va fi diavolul pe care
noi acum îl ascultăm şi facem voile lui şi nu ne pocăim în fiecare zi de
cele ce facem.
Vai de noi! Ce vom face atunci dacă ne va găsi moartea şi judecata
nespovediţi şi nepocăiți? Ce ne va folosi atunci viața aceasta
amăgitoare şi trecătoare în care acum ne desfătăm? Că ne legăm cu inima
de ea şi de grijile veacului de acum, încât uităm de moartea care vine
şi de osânda cea veșnică care ne așteaptă în ziua cea mare a Judecații
de apoi. Vedeţi, frații mei, cum toți murim şi nimeni din oameni nu rămâne pe acest pământ, oricine ar fi el. Vedeţi că cel ce moare, de față fiind noi, i se leagă limba, i se schimbă ochii, îi tace gura, i se oprește graiul, când vede pe dumnezeieștii îngeri cum cheamă sufletul
din trup! Atunci măcar împărat de ar fi, măcar slugă, măcar stăpânitor a
toată lumea, tot se cutremură, se tulbură, se înspăimântează, văzând
puteri înfricoșate, văzând chipuri străine, văzând fețe aspre şi posomorâte, văzând rânduielile îngerești pe care niciodată nu le-a mai
văzut.
Atunci luând îngerii sufletul prin văzduh, îl duc la judecată, întru
care stau începătoriile, stăpîniile şi țiitorii de lume ai puterilor
celor potrivnice, pârâșii noștri cei amari, vameșii cei cumpliți, şi
luătorii de seamă şi îngerii în văzduh întâmpinându-l, cer seama şi îl
socotesc şi îi aduc înainte păcatele lui şi zapisele lui cele din tinerețe, cele din bătrânețe, cele de voie şi cele fără de voie, cele
prin lucru, cele prin gânduri şi cele prin aduceri aminte. Multă este
frica acolo, mare este cutremurul ticălosului suflet atunci, care pătimește de la mulțimea milioanelor de diavoli.
Iubiţi credincioşi,
Evanghelia Duminicii de azi este cea mai înfricoșătoare din tot
cursul anului, pentru că ne vorbește despre sfârșitul lumii care este
tot mai apropiat şi de marea Judecată de apoi a tuturor oamenilor şi a
îngerilor răi. Aceasta este a treia şi ultima Duminică pregătitoare
pentru Sfântul şi marele Post, pentru că ne aduce aminte de sfârșitul
veacurilor, de Judecată, de osânda veșnică a păcătoșilor şi de
răsplătirea drepților în Împărăția Cerurilor. Cine va cugeta la toate
acestea, va trece cu folos curgerea Sfântului Post, se va împăca cu
aproapele său, se va ruga mai mult, se va spovedi cu căință de păcatele
sale şi va primi cu mare evlavie Trupul şi Sângele Domnului nostru Iisus
Hristos. Iată folosul acestei Duminici.
Se cuvine să ne amintim că la Judecata de apoi, Dreptul Judecător va spune celor de-a dreapta Sa: Veniți, binecuvântații Părintelui Meu, moșteniți împărăția cea pregătită vouă de la întemeierea lumii, căci flămând am fost şi Mi-ați dat să mănânc; însetat am fost şi Mi-ați dat să beau; străin am fost şi M-ați primit; gol am fost şi M-ați îmbrăcat, bolnav am fost şi M-ați cercetat; în temniță am fost şi ați venit la Mine... Adevărat zic vouă, întrucât ați făcut unuia dintr-aceștia ai mei prea mici, Mie Mi-ați făcut (Matei 25, 34-40).
Vedeţi, fraţii mei, cîtă putere are la Dumnezeu milostenia şi iubirea aproapelui? Vedeţi că milostenia se laudă asupra judecăţii? Vedeţi că cine face milostenie la săracii suferinzi, atît materială pentru trup, cît şi spirituală pentru suflet, acela se mîntuieşte cel mai uşor? Vedeţi că mai mare decît toate faptele bune este dragostea şi fiica ei milostenia? De aceea vă îndemn ca pe aceasta s-o iubiţi, pe aceasta s-o lucraţi mai mult decît pe toate celelalte, mai ales în sfintele posturi, şi veţi avea răsplată veşnică în ceruri.
Auziţi ce zice Dreptul Judecător şi celor zgîrciţi şi răi de la stînga Sa, care nu fac milostenie în viaţă: Duceţi-vă de la Mine, blestemaţilor, în focul cel veşnic, care este gătit diavolilor şi îngerilor lui, căci flămînd am fost şi nu Mi-aţi dat să mănînc... (Matei 25, 41-45). Vedeţi ce mare este păcatul lăcomiei şi al neiubirii de oameni.
Să ne ferească Dumnezeu de acest cumplit păcat. Iar noi să începem
Sfîntul Post chiar de astăzi, lăsînd sec de carne. Apoi să ne împăcăm cu
toţi ai noştri, să postim, să ne rugăm şi să facem milostenie şi orice
faptă bună, după putere.
De vom face aşa, vom trece Postul Mare cu mult folos, vom ajunge cu
bine la Învierea Domnului, iar la Judecata de apoi vom auzi pe Hristos
zicîndu-ne cu dulce glas: Veniţi, binecuvîntaţii Părintelui Meu, moşteniţi împărăţia cea pregătită pentru voi de la întemeierea lumii.
Amin.
Amin.