Crestinii ortodocsi au
primit de la Sfintii Parinti
si urmeaza obiceiurile de mai jos, in intreaga lume:
1.
Intrand in biserica, crestinul
isi face semnul Crucii de trei ori, insotind fiecare inchinare cu o
metanie* si zice:
„Cel ce m-ai zidit, Dumnezeule, miluieste-ma”
„Dumnezeule, milostiv fii mie, pacatosului”
„Fara de numar am gresit, Doamne, iarta-ma”
2.
Apoi, dupa ce s-a inchinat catre cei de-a dreapta si de-a stanga
sa, se asaza la locul sau si asculta la psalmii si rugaciunile citite in biserica. Crestinul
nu spune rugaciuni dupa
alegerea sa, nici nu le citeste din cartile de rugaciuni, decat daca vrea sa fie judecat de sfantul
Apostol Pavel pentru ca a parasit adunarea Bisericii (cf. Evr. 10:25).
3. Inchinaciunile si metaniile nu trebuiesc savarsite potrivit dorintei crestinului, ci potrivit randuielilor
sfintilor apostoli si parinti,
si anume: la Trisagion („Sfinte
Dumnezeule...”), „Veniti sa ne inchinam”, si la intreitul „Aliluia”,
crestinul isi face semnul
Crucii de trei ori si trei metanii. Aceasta se savarseste
si atunci cand se citeste „Invredniceste-ne, Doamne”, iarasi
la inceputul Doxologiei Mari („Slava intru
cei de sus lui Dumnezeu...”) si dupa ce preotul
spune „Slava Tie, Hristoase Dumnezeule, nadejdea noastra.” La fiecare
strigare a preotului si atunci cand se canta „Ceea ce esti mai
cinstita decat Heruvimii...”, se cade sa isi faca semnul Crucii si o
metanie. In zile obisnuite, metanii mari (inchinaciuni) se savarsesc in
timpul Liturghiei:
a) cand incepe „Cu vrednicie si cu dreptate este...”
b) cand se
sfarseste „Pe Tine te laudam...”
c) la sfarsitul
axionului Sfintei Fecioare, „Cuvine-se cu adevarat
sa te fericim...” sau al inlocuitorului sau;
d) la inceputul
Rugaciunii Domnesti;
e) cand
Sfintele Daruri sunt infatisate pentru Impartasanie;
f) la cuvintele „Si acum si
pururea si in vecii vecilor...”
La
utrenia de priveghere, se face o inchinaciune la „Pe
Nascatoarea de Dumnezeu si Maica Luminii, intru cantari...”.4. Duminicile, de la Sfintele Pasti pana la Ziua Treimii, de la Nasterea Domnului si pana la Botez, si la praznicele Schimbarii la Fata si al Inaltarii Sfintei Cruci (la care se fac doar trei metanii mari, catre Cruce), Sfintii Apostoli opresc cu strasnicie ingenuncherea si metaniile mari, lucru despre care Sf. Vasile cel Mare a scris fericitului Amfilohie. Intaiul si cel de-al Saselea Sobor Ecumenic au hotarat, de asemenea, aceasta, intrucat Duminicile si celelalte praznice ale Domnului slujesc ca aducere-aminte a infierii noastre de catre Domnul, potrivit Apostolului: „Astfel dar, nu mai esti rob, ci fiu” (Gal. 4:7): caci inchinaciunile potrivite robilor nu sunt potrivite fiilor.
5. Crestinii ortodocsi nu ingenuncheaza dupa voia lor, ci mai degraba la cuvintele preotului (sau diaconului), „Iara si iara cu pace...”; obiceiurile ingenuncherii dupa voie si al lovirii pieptului cu mana vin de la ereticii apuseni si nu sunt ingaduite in Biserica Ortodoxa. Crestinii ortodocsi, potrivit randuielii Bisericii, fac inchinaciuni la vremea potrivita, plecandu-se cu fruntea pana la pamant si sculandu-se de indata.
6. In biserica, de fiecare data cand credinciosii sunt blagosloviti cu Crucea sau cu Evanghelia, cu o icoana sau cu potirul, isi fac semnul Crucii si isi pleaca capetele. Cand sunt blagosloviti cu lumanari, cu mana sau sunt tamaiati cu cadelnita, crestinii ortodocsi nu se cuvine sa faca semnul Crucii, ci doar sa isi plece capetele. Totusi, in vremea saptamanii Sfintelor Pasti, atunci cand preotul cadelniteaza avand Crucea, toti ne facem semnul Crucii si raspundem „Adevarat a inviat!” Astfel se cuvine sa deosebim intre inchinaciunile datorate lucrurilor sfinte si cele datorate persoanelor, chiar de sunt din randul preotilor.
7. Cand primeste blagoslovenie de la un preot sau de la un episcop, crestinul saruta mana dreapta a celui ce da blagoslovenia si nu isi face semnul Crucii. Nu este potrivit sa se sarute mana stanga a clericilor, caci acesta este un obicei al iudeilor, ci mana dreapta, de la care am primit blagoslovenia.
8. Potrivit invataturilor Sfintilor Parinti, semnul Crucii se face dupa cum urmeaza: degetul mare si primele doua degete ale mainii drepte sunt unite la varfuri, iar celelalte degete stranse in palma. Apoi ne atingem fruntea, pieptul, umarul drept si cel stang si ne plecam usor. De cei ce se insemneaza cu toate cele cinci degete, sau de cei ce se apleaca inainte sa savarseasca Crucea, sau doar isi vantura mana prin aer sau in fata pieptului, Sf. Ioan Gura de Aur graieste: „Diavolii se bucura de aceste gesturi nebunesti”. Pe de alta parte, semnul Crucii, facut cum se cuvine, cu credinta si evlavie, ii ingrozeste pe diavoli, micsoreaza suferintele pricinuite de pacate si pogoara harul dumnezeiesc.
RANDUIELI PENTRU METANII
SI SEMNUL CRUCII
SEMNUL
CRUCII FARA METANII:
1.
La mijlocul celor Sase Psalmi, la intreitul
Aliluia, de trei ori.
2.
La inceputul Crezului.
3.
La otpust - "Hristos,
adevaratul Dumnezeul nostru..."
4.
La inceputul citirii din Sfanta
Scriptura: Evanghelia, Apostolul sau Vechiul Testament.
SEMNUL
CRUCII CU O METANIE:
1. La intrarea sau iesirea
din biserica – de trei ori.
2. La fiecare cerere a ecteniilor.
3. La strigarea preotului ce da slava Sfintei
Treimi.
4. La cuvintele, „Luati,
mancati...”, „Beti
dintru acesta toti...”, „Ale Tale dintru ale
Tale...” si „Sfintele, Sfintilor!”
5. La cuvintele „Ceea ce esti
mai cinstita decat Heruvimii...”
6. La cuvintele „Sa ne inchinam...”,
„Slavim...”, „Preamarim...”
si „Cadem inaintea...”
7. In vremea „Aliluia”, „Sfinte
Dumnezeule”, „Veniti sa ne inchinam”
si „Slava Tie, Hristoase Dumnezeule”, ca si inainte de otpust, se face semnul Crucii cu o metanie, de
trei ori.
8. In vremea celei dintai
si a celei de a noua cantari a canonului, la intaiul stih catre Domnul, catre Maica Domnului sau catre Sfantul respectiv.
9. Dupa fiecare stihira – in vreme ce strana,
incheind cantarea, isi face semnul Crucii.
10. In vremea Litiei, la fiecare dintre
primele trei cereri, facem semnul Crucii cu o metanie, de trei ori; dupa cele doua cereri ramase, facem semnul Crucii cu o
metanie, o singura data.
SEMNUL
CRUCII CU O METANIE MARE (INCHINACIUNE):
1. In vremea posturilor, la intrarea si iesirea din biserica – de trei ori.
2. In vremea posturilor, la fiecare „...te marim” din stihurile Imnului Preasfintei
Nascatoare de Dumnezeu.
3. La inceputul lui „Cu
vrednicie si cu dreptate este a ne inchina Tatalui...”
4. Dupa „Pe Tine te laudam...”
5. Dupa axionul Maicii Domnului sau inlocuitorul acestuia.
6. La strigarea „Si ne invredniceste
pre noi, Stapane...”,
ce pregateste Rugaciunea
Domneasca.
7. Atunci cand Sfintele
Daruri sunt infatisate pentru Impartasanie,
si, iarasi, dupa Impartasanie.
8. In vremea Postului Mare, la Pavecernita Mare, cand
se canta „Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu...” si la fiecare din cererile
ce insotesc aceasta; la Vecernie, dupa „Nascatoare de
Dumnezeu, Fecioara, bucura-te” si la cele doua cantari
ce urmeaza.
9. In vremea posturilor, la sfarsitul
fiecarei parti a rugaciunii „Doamne si Stapanul
vietii mele...”
10. In vremea posturilor, la cele trei cereri de
incheiere – „Pomeneste-ma,
Doamne, cand...”
METANIE
FARA SEMNUL CRUCII:
La
cuvintele:
1. „Pace tuturor”
2. „Binecuvantarea
Domnului cu voi...”
3. „Harul Domnului nostru Iisus Hristos...”
4. „Si sa fie milele marelui Dumnezeu...”
5. La strigarea diaconului „Si in vecii
vecilor” (dupa „Ca sfant
esti Dumnezeul nostru...”)
SEMNUL
CRUCII NU SE FACE:
1. In timpul psalmilor.
2. In general, cand
se canta.
In
vremea ecteniilor, de catre strana, care da raspunsurile.
Savarsirea semnului Crucii si a metaniilor este ingaduita doar dupa incheierea cantarii, ci nu in
timpul cuvintelor de incheiere ale acesteia.
Metaniile
mari (inchinaciunile) nu sunt ingaduite
Duminicile; de la Craciun pana la Boboteaza; de la Pasti pana la Duminica Rusaliilor; la praznicul Schimbarii la Fata; si la praznicul Inaltarii
Crucii (in afara de cele trei inchinaciuni ale
Crucii).
Inchinaciunile inceteaza cu intrarea
din vremea Vecerniei praznicului si nu se fac iarasi
pana dupa "Invredniceste-ne,
Doamne..." in vremea Vecerniei din ziua praznicului.
* In acest articol, termenii
poiasni / ziemnoi
poklon au fost talmaciti
ca metanie/inchinaciune. Metania se
face plecandu-ne din mijloc pana ce degetele mainii drepte intinse ating pamantul; inchinaciunea, ingenunchiind si atingand fruntea
de pamant. (N.T.)
Talmacitor: R. H.