Constiinta este o simtire a duhului omenesc, subtire, luminoasa, care
deosebeste binele de rau. Aceasta simtire deosebeste mai limpede binele
de rau decât mintea. Este mai greu sa amagesti constiinta decât mintea.
Si cu mintea amagita, care e sprijinita de voia iubitoare de pacat,
constiinta se razboieste îndelung. Constiinta este legea fireasca.
Constiinta l-a calauzit pe om pâna la Legea scrisa. Omenirea cazuta si-a însusit treptat un fel nepotrivit de a gândi cu privire la Dumnezeu, cu privire la bine si rau: ratiunea cu nume mincinos a împartasit nedreptatea sa constiintei. Legea scrisa a devenit un lucru de neaparata trebuinta pentru calauzirea spre adevarata cunostinta de Dumnezeu si spre lucrarea bineplacuta Lui. Învatatura lui Hristos, pecetluita de Sfântul Botez, tamaduieste constiinta de viclenia cu care a molipsit-o pacatul (Evr. 10‚ 22). Dupa ce ni s-a înapoiat, lucrarea cea dreapta a constiintei e sprijinita si înaltata de urmarea învataturii lui Hristos.
Constiinta l-a calauzit pe om pâna la Legea scrisa. Omenirea cazuta si-a însusit treptat un fel nepotrivit de a gândi cu privire la Dumnezeu, cu privire la bine si rau: ratiunea cu nume mincinos a împartasit nedreptatea sa constiintei. Legea scrisa a devenit un lucru de neaparata trebuinta pentru calauzirea spre adevarata cunostinta de Dumnezeu si spre lucrarea bineplacuta Lui. Învatatura lui Hristos, pecetluita de Sfântul Botez, tamaduieste constiinta de viclenia cu care a molipsit-o pacatul (Evr. 10‚ 22). Dupa ce ni s-a înapoiat, lucrarea cea dreapta a constiintei e sprijinita si înaltata de urmarea învataturii lui Hristos.
Starea de sanatate a constiintei si lucrarea ei cea
dreapta sunt cu putinta numai în sânul Bisericii Ortodoxe, fiindca orice
gând nedrept primit de om are înrâurire asupra constiintei, abatând-o
de la lucrarea ei cea dreapta. Pacatele de buna voie întuneca, înabusa,
adorm constiinta. Orice pacat necuratit prin pocainta lasa o întiparire
vatamatoare în constiinta. Viata pacatoasa îndelungata, aleasa în chip
liber, omoara oarecum. A omorî constiinta este, de fapt, cu neputinta.
Ea îl va însoti pe om pâna la înfricosatul judet al lui Hristos: acolo
îl va da în vileag pe cel ce nu a ascultat-o.
Dupa tâlcuirea Sfintilor Parinti, vrajmasul omului
pomenit în Evanghelie (Mt. 5, 25) este constiinta. Întocmai: ea este un
vrajmas, fiindca se împotriveste oricarei întreprinderi potrivnice Legii
lui Dumnezeu pe care o facem. Pastreaza pacea cu acest vrajmas pe calea
ta catre cer, în vremea vietii pamântesti, ca sa nu te pârasca în
vremea când se va hotarî soarta ta pentru vesnicie. Spune Scriptura: Mântuieste din rele sufletul, martorul credincios
(Pilde 14, 26). Martorul credincios este constiinta nespurcata: ea
izbaveste sufletul ce ia aminte la sfaturile ei, de gresale pâna a veni
moartea si de muncile vesnice dupa moarte.
Precum taisul cutitului e ascutit de gresie, asa si
constiinta e ascutita de Hristos: ea se lumineaza prin învatarea
poruncilor evanghelice si se ascute prin plinirea lor. Constiinta
luminata si ascutita de Evanghelie arata omului, cu de-amanuntul si
deslusit, toate gresalele lui, pâna si cele mai marunte. Nu fa silnicie
vrajmasului tau, constiinta: altminteri te vei lipsi de libertatea
duhovniceasca; pacatul te va robi si te va lega. Se tânguie Proorocul,
în numele Domnului, pentru cei ce îsi calca în picioare constiinta, ce
îsi întind curse lorusi: „Asuprit-a Efraim pe vrajmasul sau si a calcat judecata, ca a început a merge dupa desertaciuni”
(Osie 5, 11). Taisul constiintei e foarte gingas: el trebuie pazit
mereu. El e pazit atunci când omul plineste toate cerintele constiintei
si spala calcarea fie din neputinta, fie din nepasare, a oricarei dintre
aceste cerinte prin lacrimi de pocainta.
Sa nu socoti cu privire la nici un pacat ca e de mica
însemnatate: orice pacat e o calcare a Legii lui Dumnezeu, împotrivire
fata de voia lui Dumnezeu, calcare în picioare a constiintei. De la
parutele fleacuri, de la pacate neînsemnate la aratare, trecem treptat
la caderi mari. „Ce însemnatate are asta”. „Doar nu e un pacat mare!”
„Ce, asta e pacat!?” „Asta nu e pacat !“. Astfel judeca cel nepasator
fata de mântuirea sa atunci când se hotaraste sa guste din roada
pacatoasa oprita de Legea lui Dumnezeu. Întemeindu-se pe astfel de
judecati ne-întemeiate, el nu conteneste a calca în picioare constiinta
sa. Taisul acesteia se toceste, lumina ei se înnegureaza; în suflet se
revarsa întunericul si frigul nepasarii si nesimtirii. Nesimtirea devine
în cele din urma starea obisnuita a sufletului. Sufletul este adesea
multumit de ea; adesea o socoate stare placuta lui Dumnezeu, tihna a
constiintei, în vreme ce ea este pierdere de catre suflet a simtirii
pacatoseniei sale, pierdere a simtirii vietii harice, duhovnicesti,
adormire si orbire a constiintei. Într-o astfel de stare de întunecare
si nesimtire înfricosata, feluritele pacate intra slobod în suflet,
tocmindu-si în el bârlog. Pacatele, învechindu-se în suflet, se
preschimba în obiceiuri la fel de puternice ca si firea, iar câteodata
si mai puternice decât ea. Obiceiurile pacatoase se numesc patimi. Omul
nu baga de seama asta si este ferecat din toate partile, pe nesimtite,
în lanturile pacatului, intrând în robia lui. Cel care, trecând în chip
statornic cu vederea înstiintarile constiintei, se lasa a cadea în robia
pacatului, numai cu foarte mare osteneala, cu împreuna lucrarea unui
ajutor deosebit al lui Dumnezeu, poate sa rupa lanturile acestei robii,
sa biruie patimile care s-au prefacut, parca, în însusiri ale firii.
Preaiubite frate! Cu toata luarea aminte si râvna de
care esti în stare sa îti pazesti constiinta. Pazeste-ti constiinta fata
de Dumnezeu: plineste toate poruncile dumnezeiesti, atât cele
învederate tuturor, cât si cele nestiute de nimeni, vazute si stiute
numai de Dumnezeu si de constiinta ta. Pazeste-ti constiinta fata de
aproapele: nu te multumi doar cu o purtare parut buna fata de aproapele!
Sa ceri de la tine însuti ca sa fie multumita si constiinta ta de
aceasta purtare. Ea va fi multumita atunci când nu doar faptele, ci si
inima ta vor fi în privinta aproapelui asa cum porunceste Evanghelia.
Pazeste-ti constiinta fata de lucruri, îndepartându-te de ceea ce este
de prisos, de lux, de nepasare, amintindu-ti ca toate lucrurile de care
te folosesti sunt zidiri ale lui Dumnezeu, daruri date de Dumnezeu
omului. Pazeste-ti constiinta fata de tine însuti. Nu uita ca esti
chipul si asemanarea lui Dumnezeu, ca esti dator sa înfatisezi acest
chip, întru curatie si sfintenie, lui Dumnezeu Însusi.
Vai, vai! Vai si amar va fi daca Domnul nu va recunoaste
chipul Sau, nu va gasi în el nici o asemanare cu Sine. El va rosti
înfricosata osânda: „Nu va cunosc pe voi” (Mt. 25, 12). Chipul
netrebnicit va fi aruncat în vapaia nestinsa a gheenei. Nesfârsita
bucurie va cuprinde acel suflet la care cautând Domnul, va recunoaste în
el asemanarea cu Sine, va vedea în el frumusetea pe care El, în
nesfârsita Sa bunatate, a împropriat-o lui atunci când l-a zidit, pe
care a refacut-o si a înmultit-o atunci când l-a rascumparat, pe care
i-a poruncit sa o pazeasca întreaga întru neprihanire prin îndepartarea
de tot pacatul, prin pazirea tuturor poruncilor evanghelice. Netacutul,
nepartinitorul paznic si aducator aminte al acestei îndepartari si
paziri e constiinta. Amin.
Sfântul Ignatie Briancianinov,
Cuvinte catre cei care vor sa se mântuiasca, (Experiente ascetice vol 2)
Cuvinte catre cei care vor sa se mântuiasca, (Experiente ascetice vol 2)