Cuvânt la Naşterea Domnului (25 decembrie)
de SFANTUL IOAN GURA DE AUR
Ceea ce patriarhii cu mare dor au aşteptat, proorocii au prezis,
drepţii au dorit să vadă, s-a împlinit în ziua de astăzi: Dumnezeu S-a
arătat în trup pe pământ şi a locuit între oameni. De aceea, să ne
bucurăm şi să ne veselim, iubiţilor!
Dacă Ioan, încă în pântecele mamei sale fiind, când a venit Maria la
Elisabeta, a săltat de bucurie, cu cât mai mult noi, astăzi, văzând nu
pe Maria, ci pe Insuşi Mântuitorul nostru, trebuie să săltăm cu bucurie
şi să prăznuim, să ne minunăm şi să ne uimim de Taina cea mare a
întrupării lui Hristos, care covârşeşte toată priceperea omenească.
Socoteşte numai ce minune ar fi când dintr-o dată soarele s-ar pogorî
din cer şi s-ar mişca pe pământ şi de aici şi-ar împrăştia razele sale.
Deci, dacă aceasta s-ar întâmpla măcar numai cu o stea a pământului, ar
trebui să pună în cea mai mare uimire pe toţi cei ce ar vedea. Gândeşte
şi cumpăneşte apoi cât de minunat este a vedea pe Soarele dreptăţii cum
răspândeşte razele Sale din Trupul Său şi luminează sufletele noastre.
De mult doream eu să privesc aceasta zi şi într-o adunare aşa de mare.
Eu doream ca în această sărbătoare să văd biserica plină de fraţi,
precum este, şi dorinţa mea s-a îndeplinit. Nu sunt nici zece ani de
când această zi s-a făcut cunoscută, şi iată că ea străluceşte prin
râvna noastră, ca şi când ni s-ar fi predat din veac şi de mulţi ani,
aşa că poate să o numească cineva cu dreptate sărbătoare nouă şi veche.
Nouă, pentru că ea de curând ni s-a făcut cunoscută; veche, pentru că ea
îndată s-a făcut asemenea cu sărbătorile cele mai vechi şi, aşa zicând,
a ajuns aceeaşi măsură a vechimii cu acestea.
Precum plantele cele nobile, când se pun în pământ, îndată şi repede
cresc la înălţime, la fel această sărbătoare, care la apuseni era demult
cunoscută, iar la noi, abia acum, de câţiva ani s-a adus, aşa de repede
a crescut şi aşa de multe roade a adus, precum şi voi vedeţi, că
biserica este plină de mulţimea credincioşilor.
Această râvnă a voastră este vrednică de răsplată, şi aceasta să o
aşteptaţi de la Cel ce S-a născut astăzi, de la Hristos. El vă va
răsplăti deplin, căci dragostea către această zi este cel mai mare semn
de dragoste către Cel ce S-a născut astăzi.
Deci, ca un părinte al vostru întru slujire, voi încerca a vorbi spre
folosul vostru, pe cât îmi stă în puterile mele şi cât darul lui
Dumnezeu îmi va da.
Deci, ce doriţi voi să auziţi întru această zi?
Ce altceva decât să
vorbim despre această zi. Eu ştiu că mulţi, încă şi acum, nu sunt
lămuriţi întru sine despre această sărbătoare. Unii sunt pentru, alţii
împotrivă, şi în toate locurile se vorbeşte despre ea. Unii aduc
împotriva ei că este nouă şi abia de curând sărbătorită, alţii întăresc
că este străveche, căci încă şi proorocii au prevestit Naşterea lui
Hristos, şi că ea este cunoscută şi stimată din timpurile cele vechi de
către toţi apusenii, de la Tracia până la Cadix.
Ei bine, despre această zi vom vorbi noi! Căci această zi, măcar că
nu se ştie prea multe despre dânsa, se află la noi în aşa de mare
cinste. Este lucru dovedit că ea, când va fi mai mult cunoscută, se va
bucura de o râvnă mult mai mare.
O pătrundere mai mare ce veţi dobândi
despre ea, prin vorba mea, va mări şi mai mult dragostea voastră către
această sărbătoare.
Eu am trei dovezi din care noi cunoaştem că acesta este timpul în
care S-a născut Domnul nostru Iisus Hristos, Cuvântul lui Dumnezeu.
Cea dintâi din aceste trei dovezi este repejunea cu care această
sărbătoare s-a făcut cunoscută pretutindeni şi a ajuns la aşa înălţime
şi înflorire. Pe ceea ce Gamaliil a zis în privinţa propovăduirii
Evangheliei: „De este lucrul acesta de la oameni se va risipi, iar de
este de la Dumnezeu, nu veţi putea să-l risipiţi” (Fapte 5, 38-39),
tocmai pe aceasta mă bizuiesc eu când vă vorbesc despre sărbătoarea de
astăzi. Fiindcă Cuvântul lui Dumnezeu, Care S-a născut în această zi,
este din Dumnezeu, de aceea această sărbătoare nu numai că nu a încetat,
ci din an în an s-a făcut mai mare şi mai slăvită. De asemenea, şi acea
propovăduire a Evangheliei despre care grăieşte Gamaliil, în puţini ani
s-a răspândit în toată lumea, măcar că peste tot era condusă de
făcătorii de corturi, de pescari şi de oameni neînvăţaţi. Micimea
slujitorilor nu vătăma cu nimic, căci puterea Acelui care Se propovăduia
biruia toate mai dinainte, depărta toate piedicile şi descoperea
propria putere.
Iar dacă cineva nu este lămurit de cele zise de mine, eu pot să aduc o
a doua dovadă. Care? Ea se află în spusele Evangheliei: „în zilele
acelea a ieşit poruncă de la Cezarul August să se înscrie toată lumea.
Această înscriere s-a făcut întâi pe când Quirinius cârmuia Siria. Şi se
duceau toţi să se înscrie, fiecare în cetatea sa. Şi s-a suit şiIosif
din Galileea, din cetatea Nazaret, în Iudeea, în cetatea lui David care
se numeşte Betleem, pentru că el era din casa şi din neamul lui David,
ca să se înscrie împreună cu Maria, cea logodită cu el, care era
însărcinată. Dar pe când erau ei acolo, s-au împlinit zilele ca ea să
nască, şi a născut pe Fiul Său, Cel Unul-Născut şi L-a înfăşat şi L-a
culcat în iesle, căci nu mai era loc de găzduire pentru ei” (Luca 2,
1-7).
De aici se vede că El S-a născut în timpul celui dintâi recensământ.
Deci, cel ce ar putea vedea actele cele vechi ce se află la Roma, va
afla exact timpul acestui recensământ. Dar tu zici: „Ce ne trebuie nouă
acestea, noi nu am fost la Roma şi nici nu ne vom duce”, însă ascultă şi
crede că noi am aflat ziua de la cei care cunosc bine aceste lucruri şi
care locuiesc în cetatea aceea. Cei ce locuiesc acolo, încă de mult
prăznuiesc această zi, şi, potrivit cu o veche tradiţie, acum ne-au
împărtăşit şi nouă despre aceasta. Evanghelistul nu ne-a însemnat numai
îndeobşte, ci ne face cunoscut şi ne arată lămurit şi ziua întrupării
lui Hristos. Cezarul August n-a dat acea poruncă din propria iniţiativă,
ci pentru că sufletul lui a fost mişcat de Dumnezeu, pentru ca el, fără
să vrea, să slujească venirii pe lume a Celui Unuia-Născut.
Dar va zice cineva: „Ce, a fost naşterea lui Hristos la porunca
Cezarului?”. Nu puţin, iubitule, ci foarte mult, şi acea poruncă era
dintre lucrurile cele mai neapărate pentru săvârşirea scopurilor lui
Dumnezeu. Cum aşa? Galileea este o provincie din Palestina, şi Nazaretul
este o cetate din Galileea. Şi mai departe încă, şi Iudeea este o
provincie din Palestina, numită aşa după locuitorii ei cei din seminţia
lui Iuda, iar Betleemul era o cetate din Iudeea. Deci, toţi proorocii au
propovăduit că Hristos va veni din Betleem, nu din Nazaret, căci este
scris: „Şi tu Betleeme, deşi eşti mai mic între miile lui Iuda, din tine
va ieşi stăpânitor peste Israel” (Miheia 5, 1).
Şi când odinioară iudeii au fost întrebaţi de Irod unde Se va naşte
Hristos, i-au adus această mărturie (Matei 2, 6). De aceea, şi Natanael,
când i-a zis Filip; „Aflat-am pe Iisus cel din Nazaret”, a răspuns:
„Din Nazaret poate fi ceva bun?” (Ioan 1, 45). Şi Hristos a zis despre
el: „Iată cu adevărat israelit în care nu este vicleşug”. Dar pentru ce
l-a lăudat pe el? Pentru că el, prin vorba lui Filip, nu s-a lăsat
ademenit îndată, ci ştia bine şi întocmai că Hristos nu Se va naşte nici
în Nazaret, nici în Galileea, ci în Iudeea şi în Betleem, cum s-a şi
întâmplat. Deci, fiindcă Filip nu ştia aceasta, Natanael, cel cunoscător
de lege, a dat răspunsul cel potrivit cu proorociile cele vechi; ştiind
bine că Hristos nu vine din Nazaret, pentru aceea a zis Hristos: „Iată
cu adevărat israelit în care nu este vicleşug”.
Din acelaşi motiv (ca Natanael către Filip), ziceau unii dintre iudei
către Nicodim: „ Cercetează şi vezi că din Galileea nu s-a ridicat
prooroc” (Ioan 7, 52), şi iarăşi: „Oare, nu din Betleem, cetatea lui
David, va să vină Hristos?” (Ioan 7, 42). Este clar că El de acolo are
să vină, nu din Galileea.
Deci, Iosif şi cu Maria, născuţi în Betleem, părăsiseră cetatea
aceasta şi se aşezaseră în Nazaret, precum adeseori se întâmplă că
oamenii lasă cetatea părintească şi îşi mută locuinţa în altă parte,
însă Hristos trebuia să Se nască în Betleem, de aceea a ieşit porunca
Cezarului, silindu-i, contra voii lor, să se ducă în Betleem, căci aşa a
rânduit Dumnezeu. Căci legea care poruncea ca fiecare să se înscrie în
patria lui i-a silit să se ridice de acolo, adică din Nazaret, şi să se
ducă în Betleem pentru a se înscrie. Aceasta însemnând Evanghelistul,
zice: „Şi s-a suit Iosif din Galileea, din cetatea Nazaret, în Iudeea,
în cetatea lui David, care se numeşte Betleem, pentru că el era din casa
şi din neamul lui David, ca să se înscrie cu Maria cea logodită cu el,
care era însărcinată. Dar pe când erau ei acolo, s-au împlinit zilele ca
ea să nască, şi a născut pe Fiul Său, Cel Unul-Născut” (Luca 2, 4-7).
Vedeţi, iubiţilor, rânduiala lui Dumnezeu, care pentru scopurile Sale
se foloseşte atât de cei credincioşi, cât şi de cei necredincioşi,
pentru ca cei ce sunt străini de adevărata cinstire a lui Dumnezeu să
înveţe a cunoaşte puterea şi virtutea Lui!
Steaua a adus pe magii de la răsărit; porunca Cezarului a adus pe
Maria în cetatea ei părintească, care s-a numit de prooroci ca loc de
naştere a lui Hristos. Din aceasta, noi vedem că şi Fecioara se trăgea
din neamul lui David, căci dacă ea era din Betleem, era dovedit că şi ea
era din casa şi familia lui David.
Dar pentru ca să pot face încă mai lămurită dovada că ziua de astăzi
este cu adevărat ziua Naşterii lui Hristos, vă rog să luaţi aminte, căci
voiesc a readuce în memoria voastră lucruri ce s-au petrecut de demult
şi legi vechi, pentru a face dovada a tot ce spun.
Când Dumnezeu a slobozit pe poporul evreu din robia egiptenilor şi
din tirania cea barbară şi a văzut că între dânşii se află încă multe
rămăşiţe ale nedumeririi, şi că ei erau împătimiţi către cele pământeşti
şi admirau mărimea şi frumuseţea templelor, le-a poruncit să zidească
un templu, care nu numai prin scumpetea materialului şi nu numai prin
mulţimea meşteşugului, ci şi prin forma zidirii să întreacă toate
templele de pe pământ. Precum un părinte duios, care mai târziu iarăşi
primeşte la sine pe fiul său, cel ce se răzvrătise cu oamenii cei răi şi
trăise întru toată dezmierdarea, şi îl pune să trăiască într-o
prisosinţă mare şi cuviincioasă, pentru ca nu cumva acela, din cauza
vreunei lipse, să dorească viaţa cea veche, aşa Dumnezeu, văzând
împătimirea iudeilor pentru cele pământeşti, le-a dat tocmai pentru
aceasta o prisosinţă, pentru ca ei să nu mai poftească Egiptul şi toate
ale lui. Şi El le-a zidit un templu, al cărui plan a cuprins toată
lumea, atât cea materială, cât şi cea duhovnicească.
Precum în lume este cerul şi pământul, şi în mijlocul amândurora este
tăria, aşa a trebuit să se zidească şi templul. De aceea, El a
despărţit templul în două, şi între amândouă părţile a aşezat
catapeteasma. Partea cea dinaintea catapetesmei era deschisă tuturor,
iar partea cea dinlăuntru, cea din spatele catapetesmei, nu era permisă
nimănui, nici măcar nu putea fi văzută, decât numai de preotul cel mare.
Şi să ştii că eu nu spun de la mine aceasta, ci cum că templul, cu
adevărat s-a zidit după planul lumii, poţi auzi de la Pavel, când el
zice cu privire la înălţarea la cer a lui Hristos: „Căci Hristos n-a
intrat într-o Sfântă a Sfintelor făcută de mâini – închipuirea celei
adevărate” (Evrei 9, 24). El zice cu aceasta că Sfânta Sfintelor, aici
pe pământ, este icoană a Sanctuarului adevărat. Iar cum catapeteasma de
la Sfânta Sfintelor despărţea Sfintele de cele dinafară, precum cerul
desparte ceea ce este deasupra lui de toate cele ce sunt la noi, a
arătat-o Apostolul când a numit cerul catapeteasmă. Căci vorbind despre
nădejde, el zice: „Pe care o avem ca o ancoră a sufletului, neclintită
şi tare, intrând dincolo de catapeteasmă, unde Iisus a intrat pentru noi
ca înaintemergător, fiind făcut Arhiereu în veac, după rănduiala lui
Melchisedec” (Evrei 6, 19-20). Vezi cum numea el cerul catapeteasmă?
Afară, înaintea catapetesmei, era sfeşnicul, şi masa şi altarul cel de
aramă pentru jertfe şi arderi de tot, iar înăuntru, după catapeteasmă,
era sicriul, acoperit peste tot cu aur, şi într-însul tablele Legii, şi
năstrapa cea de aur, şi toiagul lui Aaron ce odrăslise, şi altarul cel
de aur, care servea numai la tămâierea jertfelor.
Dar şi despre aceasta vreau să aduc o mărturie a lui Pavel, care zice
că în cortul cel dintâi intrau totdeauna preoţii, săvârşind slujbele
dumnezeieşti (Evrei 9, 6). Prin acesta din urmă, el înţelege partea cea
din afară a cortului unde putea să intre toată lumea şi unde era
sfeşnicul şi masa punerii înainte a pâinilor, iar după a doua
catapeteasmă era aşezată aşa numita Sfânta Sfintelor cu altarul cel de
aur şi sicriul cel aurit peste tot, iar într-însul năstrapa cea de aur
cu mana, şi toiagul lui Aaron ce odrăslise, şi tablele Legii. Deasupra
sicriului erau heruvimii slavei care umbreau acoperământul sicriului.
Şi toate acestea, fiind aşa aşezate în cortul cel dintâi, aici intrau
preoţii când aduceau jertfele, iar în a doua despărţitură, o dată pe
an, intra singur Arhiereul, şi nu fără de sânge, pe care îl aducea
pentru sine însuşi şi pentru păcatele poporului (Evrei 9, 1-7). Vezi că
numai Arhiereul intra aici şi numai o dată în an?
Dar veţi zice: „Ce legătură au toate acestea cu ziua de astăzi?”.
Aşteptaţi puţin şi vă veţi lămuri. Noi urmărim izvorul până la obârşia
sa şi vrem să ajungem până la adânc, pentru ca toate să ni se lămurească
cu uşurinţă. Totuşi, ca vorbirea noastră să nu fie prea lungă şi puţin
lămuritoare prin lungimea ei, vă voi spune acum pricina pentru care am
spus toate acestea. Aşadar, pentru ce? Când Ioan avea în pântecele
Elisabetei şase luni, ea a primit pe Maria. Dacă noi vom afla care este
acea lună a sasea, atunci vom şti şi când a zămislit Maria, şi ştiind
aceasta, vom şti şi când ea a născut socotind cele nouă luni.
Dar de unde putem afla care era a şasea lună a sarcinii Elisabetei?
De acolo, că ştim în care lună ea a zămislit, şi aceasta o aflăm când
vom cunoaşte timpul întru care bărbatul ei (Zaharia) a primit vestea cea
bună. Şi de unde putem cunoaşte aceasta? Din Sfânta Scriptură, fiindcă
Evanghelia ne istoriseşte că Zaharia era tocmai în Sfânta Sfintelor,
când îngerul i-a adus vestea şi l-a înştiinţat despre naşterea lui Ioan.
Deci, fiindcă Scriptura arată lămurit că singur Arhiereul, şi numai o
dată pe an, intra în Sfânta Sfintelor şi în care lună a anului, apoi de
aici se cunoaşte timpul în care Zaharia a primit vestea cea bună, şi din
aceasta cunoaştem şi timpul când Elisabeta a zămislit.
Cum că el numai o dată pe an intra în Sfânta Sfintelor ne-a spus-o
Pavel mai sus, şi Moisi ne spune aceasta când zice: „Şi a zis Domnul
către Moisi: «Grăieşte către Aaron, fratele tău, să nu intre în toată
vremea în Sfânta Sfintelor, care este înlăuntrul catapetesmei înaintea
curăţitorului celui de pe chivotul legii, ca să nu moară»” (Levitic 16,
2). De aici se vede că el nu în tot timpul intra în Sfânta Sfintelor, şi
pe când era el acolo, nimeni nu putea să intre în cort, ci toţi
trebuiau să stea afară înainte de catapeteasmă. Ţineţi bine minte
acestea, că mai rămâne a arăta în ce timp Arhiereul intra în Sfânta
Sfintelor. Iarăşi, în aceeaşi carte a Sfintei Scripturi, se zice: „«In
luna a şaptea, în ziua a zecea a lunii, să postiţi şi nici un lucru să
nu faceţi, nici băştinaşul, nici străinul care este între voi, căci în
ziua aceasta vi se face curăţire, ca să fiţi curaţi de toate păcatele
voastre, înaintea Domnului, şi curaţi veţi fi. Aceasta e cea mai mare zi
de odihnă pentru voi şi să smeriţi sufletele voastre prin post. Aceasta
este lege veşnică. De curăţit însă să vă cureţe preotul care este uns
ca să slujească în locul tatălui său. Să se îmbrace el cu veşmintele
cele de in şi cu veşmintele sfinte; şi va curaţi Sfânta Sfintelor,
cortul adunării, va curaţi jertfelnicul şi pe preoţi şi va curaţi şi
toată obştea poporului… o dată în an să curăţiţi pe fiii lui Israel de
păcatele lor». Şi Aaron a făcut aşa cum poruncise Domnul lui Moisi”
(Levitic 16, 29-34). Aici este vorba despre sărbătoarea Corturilor,
când, o dată pe an, Arhiereul intra în Sfânta Sfintelor.
Deci, dacă o dată pe an, la sărbătoarea Corturilor, intra Arhiereul
în Sfânta Sfintelor, să arătăm acum, că atunci s-a arătat îngerul lui
Zaharia, tocmai când el era în Sfânta Sfintelor, căci s-a arătat numai
lui, pe când el tămâia. Arhiereul nu intra niciodată singur în templu,
decât în această zi.
Să ascultăm acum cuvintele Evanghelistului: „Era în zilele lui Irod,
regele Iudeii, un preot cu numele Zaharia…, iar femeia lui era din
fiicele lui Aaron şi se numea Elisabeta… Şi pe când Zaharia slujea
înaintea lui Dumnezeu, în rândul săptămânii sale, a ieşit la sorţi, după
obiceiul preoţiei, să tămâieze intrând în templul Domnului” (Luca 1,
5-9).
Aduceţi-vă aminte, iubiţilor, de locul acela care zice: „Nici un om
nu va fi în cortul mărturiei când va merge el să se roage în Sfânta
Sfintelor până când va ieşi el afară” (Leviticul 16, 17).
„Şi i s-a arătat îngerul Domnului, stând de-a dreapta altarului
tămâierii” (Luca l, 11). Nu zice „jertfelnicului”, ci „altarului
tămâierii”, căci jertfelnicul era altarul cel din afară, iar altarul
tămâierii, cel dinăuntru. Deci, pentru că îngerul a fost văzut numai de
el, şi că tot poporul îl aştepta afară, ne încredinţează că el intrase
în Sfânta Sfintelor. „Şi s-a spăimântat Zaharia şi frică a căzut peste
el. Iar îngerul a zis către el: Nu te teme, Zaharia, că s-a auzit
rugăciunea ta şi Elisabeta, femeia ta, va naşte fiu şi se va chema
numele lui Ioan… şi poporul aştepta afară pe Zaharia şi se mira că
întârzie în templu. Şi ieşind, nu putea să vorbească… şi el le făcea
semne” (Luca 1, 12-13, 21-22).
Vezi că el fusese înăuntru, după catapeteasmă? Acolo a primit vestea.
Aceasta era în timpul sărbătorii Corturilor şi a postului, şi aceasta
din urmă se înţelege prin cuvintele: „Să smeriţi sufletele voastre”. Iar
această sărbătoare se făcea la iudei către sfârşitul lunii septembrie.
Aşadar, atunci a zămislit Elisabeta.
Acum este timpul să arătăm că în a şasea lună de când Elisabeta purta
în pântece pe Ioan, Maria a primit vestirea cea de bucurie şi a
zămislit şi ea. Adică, acum a venit la ea Gavriil şi i-a zis: „Nu te
teme Maria că ai aflat har de la Dumnezeu, şi iată că vei zămisli în
pântece şi vei naşte fiu şi se va chema numele lui Iisus” (Luca 1,
30-31). Când ea s-a spăimântat şi a întrebat „Cum este aceasta cu
putinţă?”, îngerul i-a răspuns şi a zis: „Duhul Sfânt Se va pogorî peste
tine şi puterea Celui Preaînalt te va umbri; pentru aceea şi Sfântul
care Se va naşte din tine, Fiul lui Dumnezeu se va chema. Şi iată
Elisabeta, rudenia ta, a zămislit fiu la bătrâneţea ei şi aceasta este a
şasea lună pentru ea, cea numită stearpă. Că la Dumnezeu nimic nu este
cu neputinţă” (Luca 1, 34-37).
Deci, dacă Elisabeta a zămislit în luna septembrie, Maria a zămislit
mai târziu, în luna a şasea, în martie, şi dacă, mai departe, vom adăuga
cele nouă luni până la Naşterea lui Hristos, ajungem în luna decembrie,
în care şi prăznuim această zi.
Am arătat mai înainte tot ce era de zis despre această zi. Numai una
voiesc să mai adaug, şi apoi voi încheia. Să ne bucurăm de bucuria
căreia ne-am făcut părtaşi prin Naşterea lui Hristos, şi pe Dumnezeu,
Cel ce S-a făcut om, să-L proslăvim pentru această întrupare a Sa, şi
după puterile noastre să-I aducem cinste şi mulţumire, însă lui Dumnezeu
nu-I este plăcută altă mulţumire, decât aceea ca noi să ne mântuim
sufletele noastre şi să ne silim a face fapte bune.
Aşadar, să nu fim nemulţumitori către Binefăcătorul nostru. După
puterile noastre, toţi să-I aducem de toate: credinţă, nădejde,
dragoste, înfrânare, milostenie, iubirea aproapelui. Dar mai ales, când
vă apropiaţi de această înfricoşată şi Sfântă Masă, de Sfintele Taine,
faceţi aceasta cu frică şi cu cutremur, cu conştiinţa curată, cu post şi
cu rugăciune. Socoteşte, o, omule, ce jertfă ai să primeşti, de ce Masă
te apropii! Gândeşte că tu, cel ce eşti praf şi cenuşă, ai să primeşti
Trupul şi Sângele lui Hristos! Când un împărat vă cheamă la masa sa, voi
staţi acolo cu respect şi luaţi cu înfrânare din bucatele puse pe masă.
Aici, însă, Dumnezeu vă invită la masa Sa şi v-a dat pe propriul Său
Fiu; şi îngerii stau împrejur cu frică şi cu cutremur, şi heruvimii îşi
acoperă feţele, şi serafimii strigă cuprinşi de spaimă: „Sfânt, Sfânt,
Sfânt, este Domnul”. Ceea ce ni se dă la această Masă este vindecarea
rănilor sufletului nostru, o visterie neîmpuţinată, care ne agoniseşte
împărăţia cerurilor.
Aşadar, să ne apropiem plini de o spaimă sfântă, şi plini de
mulţumire să cădem mărturisind păcatele noastre, plângând de întristare
pentru relele ce am făcut, întinzând mâinile la rugăciune către
Dumnezeu. Astfel curăţindu-ne, să ne apropiem cu toată liniştea şi
rânduiala către împăratul cerului. Ca o sărutare duhovnicească să primim
Jertfa cea curată şi sfântă, să ne aţintim ochii noştri cu râvnă spre
dânsa şi să ne înflăcărăm inimile noastre, ca să nu ne adunăm aici spre
osândire, ci spre înfrânarea sufletului, spre dragoste, spre fapta bună,
spre împăcarea cu Dumnezeu, spre o pace adâncă, spre câştigarea
nenumăratelor bunătăţi, pentru ca noi înşine să ne sfinţim şi să zidim
pe aproapele nostru.
O, iubiţilor, viaţa noastră este scurtă; să fim treji şi să veghem!
Să ne pregătim bine, să arătăm râvnă către toţi şi să fim băgători de
seamă întru toate.
Desigur, este cea mai mare dispreţuire pentru Dumnezeu când cineva se
apropie aici fiind întinat de păcat. Ascultă ce zice despre aceasta
Apostolul: „De va pângări cineva casa lui Dumnezeu, îl va strica
Dumnezeu pe el” (I Corinteni 3, 17). Noi nu vrem ca în loc să-L împăcăm
pe Dumnezeu, să-L întărâtăm împotriva noastră; mai vârtos să ne apropiem
cu toată grija, toată curăţia şi liniştea sufletului, cu rugăciune şi
cu inimă înfrântă, ca prin aceasta să dobândim bunăvoinţa Domnului
nostru Iisus Hristos şi să ne facem părtaşi bunătăţilor făgăduite, prin darul şi prin iubirea de oameni ale Aceluiaşi Domn Iisus Hristos,
Căruia împreună cu Tatăl şi cu Sfânt Duh se cuvine cinstea, în vecii
vecilor. Amin.